Zvukove vzorky cislovek

jiri@bezstarosti.cz jiri@bezstarosti.cz
Čtvrtek Září 23 10:33:12 CEST 2004

Ano, realizoval jsem nekolik zarizeni se zvukem i kdyz slo jen o kusovky,
treba i na telefonni linku, kde se po zavolani prehravalo hlasove menu a
DTMF volbou se volily fce, hesla atd., ktere zase vyvolavaly podpolozky menu
a fce, pricemz to volby fci to zase hlasilo hlasem. Slo o ovladani aplikace
na dalku telefonni linkou. V pulmegove FLASH jsem mel zhruba 50sec frazi.
Kupodivu jsem to mel s x51 :).

Take jsem takto delal mluvici panu - prakticky totez ohledne prehravani
zvuku, ale konkurovat cenove asiatum, to fakt neslo. Zvukem tomu memu ovsem
to z vychodu moc nekonkurovalo (muj subjektivni nazor) - chrchlani se vsim
co tam nepatri misto zvuku a moje pana neskakala nikomu do reci, mluvila az
kdyz skoncil jiny zvuk, tedy dalo se s ni i jaksi mluvit na urovni detskych
povidani s hrackou :). Ovsem rozdil ceny byl opravdu znacny, s tim ale asi
nic nenadelam.

Vzdycky jsem vystacil s pulmegem FLASH (mimochodem jsou dnes docela lacine)
a prehraval vzorky bud pres posuvny registr, budic sbernice nebo pri
vystupech s tvrdymi obemi urovnemi primo za MCU prickovy prevodnik z 10k a
20k odporu, za to kus filtru a zesilovac. Je to docela dost soucastek, ale
zadne speciality a nic sloziteho, takze pokud je to do trosku slusneho
prostoru, clovek se vejde (treba krabicka k rizeni neceho) a vsechny
soucastky se daji koupit vzdy, docela levne a ihned.

Pokud se vzorky prehravaji na 22ksps, zvuk je prima, na 11ksps je velice
slusne srozumitelny, na 8ksps je uz docela mizerny, ale rozumet tomu je,
tedy ohledne reci. Vsechno jsem mel vzdy 8b a na rec to staci dobre, na
hudbu je to jiste chude, ale realizovat 16b pomoci prevodniku jako prikladem
AD73311 take nebude problem. Cela otazka je o tom, kolik zvuku chci
prehravat a v jake kvalite. Samozrejme existuji i metody komprese, ale pak
je zase otazka, co si clovek muze pri jake samplovaci frekvenci jeste
dovolit cim dekomprimovat, aby se to v realtime stihlo :).

BTW s nahranym zvukem se da delat opravdu mraky kouzel. Posledne jsem
prohanel zvuky pres FFT a nechaval z toho jen neco, treba jen ty
nejvyznamnejsi frekvence. Pri ruznych poctech frekvenci a treba jeste
upravou mezi prevodem tam a zpet vznikaji opravdu zajimave efekty a da se
dosahnout i cistych zvuku, protoze co tam nepatri se z toho proste takhle
dost vyfiltruje. Nicmene cele me zkusenosti s timto jsou jen o tom, ze jsem
si s tim dost vyhral, kdyz jsem hledal moznosti komprese reci a stale
neveril, ze nenajdu neco noveho :). Nenasel, ale asi jsem se neco naucil i
kdyz z teoretickych zakladu mi v hlave jiste chybi moc a moc.

Ale abych se vratil uplne zpet k tematu, muj posledni vytvor byl ohodnocen
tak, ze ten hlas co to rika je desny (on byl muj) a ze to se musi zmenit. A
kdyz jsem rekl, ze to neni problem zmenit, pokud mi ty hlasy dodaji, byli
spokojeni, ponevadz si mohli taky vyhrat a zvolit si babu, co mluvi hezky i
dle jejich nazoru :). Nicmene nez k tomu doslo, tedy ze by poridili
nahravky, stihli prodat i prototyp, na kterem meli zkusit, zda je to ono ...
proste nabizene cene za ten kousek zrejme nekdo neodolal a tak ted muj
hrozny hlas nekde mluvi a asi to nikomu moc nevadi - to by asi nekdo neco
rekl :))).

Uz se zase moc rozepisuji, tak uz toho radeji necham, stejne jsem nekdy jak
spisovatel - v prstech dynamit a v hlave pretlak, ktery ty prsty nenecha na
pokoji :))).

--
Jiri Bezstarosti