sifrovani dat

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Čtvrtek Září 16 05:08:45 CEST 2004

On Mon, 13 Sep 2004, Danhard wrote:

> Balu, a stacilo tak malo, aby ten kod byl "plovouci" :o)
> Na druhou stranu meli v te dobe na to lamani kodu taky jen kolecka :o))

Jenom na zacatku, kdyz jeste pouzivali mechanicke "bomby". Pak je
nahradili uplne prvnim pocitacem na bazi elektronek, nazvanem Colossus. Je
dobre si na nej vzpomenout, az se Americani budou naparovat s druhym
pocitacem, ENIACem, a tvrdit, ze byli prvni. (Turingovi, ktery pro
Colossus polozil teoreticke zaklady, se pak Britove odvdecili tim, ze ho
postupne dohnali k sebevrazde[2].)

[1] http://www.picotech.com/applications/colossus.html
[2] http://www.math.sfu.ca/histmath/Europe/20thCenturyAD/Turing.html

Perlickou budiz, ze britske kolonie a spratelene zeme byly po valce
vybaveny Enigmami z valecne koristi - aniz bylo odtajneno, ze je Britove
umeji dekodovat. Dalsich minimalne 10-20 let si pak britske tajne sluzby
cetly v komunikaci tech, kteri je oznacovali za spojence. Rozlusteni
Enigmy bylo odtajneno az roku 1974, vydanim knihy kapitana F.W.
Winterbothama "The Ultra Secret", kdyz uz elektromechanicke stroje nikdo
nepouzival.[3][3a]

[3] http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/2004/02/27/do2701.xml&sSheet=/portal/2004/02/27/ixportal.html
[3a] Simon Singh: Kniha kodu a sifer (The Code Book)

Neco podobneho se prihodilo v afere Cryptogate[5], kde NSA mela svoje lidi
v "neutralni" svycarske firme Crypto AG, ktera vesele prodavala oslabene
sifrovaci stroje, a Britove si pak vesele cetli v diplomaticke komunikaci
Irska, coz pak umne vyuzili v nejakych dulezitych jednanich. Totez plati
pro komunikaci Argentiny v dobe valky o Falklandy, a Iranu, diky kteremu
to cele prasklo.

[5] http://mediafilter.org/caq/cryptogate/

> Psedonahodny kod bez "napadu" (tj. generovany primo nejakym primitivnim CRC
> polynomem) se lame behem nekolika minut, je zapotrebi ho aspon nejak
> degenerovat.

Degenerovat se da spousta veci. Proto taky 3DES nema silu 168 bitu, jak se
o nem tvrdi, ale jenom 112 (a kdovi o kolik min je to pri pouziti zatim
jeste nepublikovanych technik). Rijndael, znamy tez jako AES, se pry da
reprezentovat jako soustava linearnich rovnic[6] (pokud se dobre
pamatuji), coz by mozna mohlo vest k jeho oslabeni. Neco podobneho se
suska take o druhem, pry o neco robustnejsim (ale nevybranem kvuli vyssi
narocnosti na hardware, coz je handicap u smartkaret) algoritmu
Serpent[7]. Coz ale samo o sobe nemusi (ale muze) byt zavazne.

[6] http://www.cryptosystem.net/aes/
[7] http://www.schneier.com/paper-serpent-aes.html