dalekopis

Jan Kuba jan.kuba@seznam.cz
Sobota Září 11 13:11:21 CEST 2004

----- Original Message -----
From: wek <wek@host.sk>
To: <hw-list@mailman.nethouse.cz>
Sent: Saturday, September 11, 2004 1:12 PM
Subject: RE: dalekopis

Dakujem vsetkym za rady. Necakal som, ze tych "pamatnikov" bude tolko...
(Mimochodom, v pripade Sasi je tym "pamatnikom" vlastne jej
zamestnavatel - drahy).
Len niekolko otazok a poznamok:

> prud bol obmedzený odporom na 20 mA.
- to vcelku muselo dost kurit, nie (cca 1W)?
Na zarizeni my k tomut ucelu variator - zarovka jejiz odpor vlakna proud
stabilizoval na onech cca 50mA
- na webe som cital (aj ked sa to tyka US), ze prudy boli dva - starsie
stroje isli na 60mA (resp. nominalne 62.5mA, cudujem sa, ze na prud
nemaju nejake "palce" :-) a novsie na 20mA.
Tento RFT T51 je z tych starsich, ma byt na 60mA. Ono to problem nie je
vyskusat... Ale zatial to najprv treba oprasit, vycistit.
Mimochodom, povodom udajne pochadza z drah, Sasa, nemate tam nejakeho
stareho pana ktory by sa dal vyspovedat?

> Pri elektronickom prerusovaní prudu
> treba obvod navrhnut tak, aby nedochadzalo k zatlmeniue cievky v case
> rozpojenia. Mohlo by to sposobovat skreskenie.
Prepacte, nerozumel som. Preco sa zatlmi cievka pri rozpojeni?

> Vsechny dalnopisy (u nas v CR)
Hm, nebolo to skor v CSSR? :-)
> byly zakoncene na zarizeni UFTK26 (UFTK6)
A toto bolo umiestnene v miestnej ustredni ak dobre rozumiem? A vo
vzdialenejn ustredni bol taky isty ako protikus, ci nieco ine?
Takyto stojan (resp.aj protikus) asi zohnat nepojde, ze?...
Ano zarizeni byla vzdy dve proti sobe - jedno na DPS ustredne (tam tech
stojanu byvalo mraky) a druhe na vzdalenom konci  - a jen elektricky
prodluzovala LOKO proti ustredne. Dalnopisnych ustreden bylo cca 6 po cele
republice - Pha, Plzen, Vary, Brno, snad Hradec uz nevim.
Pokud by jse ten stojan opravdu chel (fascinujou mi lidi , so sbiraj stare
kramy) tak bych nekde nasel mozna UFTK6 (6 kanalu) i se "sprevodnou
dokumentaciou"
zarizeni se vyrabelo v ZVT...

>  a napajeci zdroj - kvuli proudu do loca pri vetsich vzdalenostech.
Ako bol realizovany tento zdroj? Akumulatormi? Trafom z 220V?
Napajeci napeti usteden vylo  60V - sada olovenych batreii nabijena
nabijacem.
Timto napetim se napajelo i poisovane zarizeni - v nem pak byl modul menice,
ktery vyrabel 120V linkove napeti pro loko dalnopisu.
> Vsechny smycky vedly prez proudovy omezovac - ochrana
> vedeni - variator - zarovka slouzici jako omezeni proudu)
Toto ma zaujima hadam najviac - co jeprosim "ochrana vedeni" co
"variator" a aka ziarovka?
No vedeni nekdy i vzduchem treba par kilometru se mohlo potkat se sitovym
vedenim, nebo mohly se udelat smycky atd.
Ten "variator" (v podstate zarovka s dlouhym vlaknem) umel stabilizovat
proud do vedeni na max tech 50-60 mA
Pri vetsim proudu se rozsvidil - a proud opet poklesl, nebo proste shorel!Ke
kazdemu kanalu na stojanu patril jeden variator.
Paradoxne se variator naziva v el. praxi i menitelna civka - promenna
indukcnost - jen shoda nazvu.
>   Dale byly v konvertoru  nejake diskretni komparatory a LC oscilatory
> a filtry, ktere se v pravidelnych intervalech merily a nastavovaly.
Uffff, ale toto hadam bolo uz na tej strane "k vzdialenej usteedni",
nie?
To zarizeni je symetrice - na strane ustredny i na vzdalenem konci je
stejne -- jen opacne kmitoctovy plan nosnych kanalu .
Cele to
> jednodussi bude
> normalne smycku klicovat nejakym tranzistorem a smytec.
Jasne, vytacat ani detekovat pritomnost tty nepotrebujem...

Cele to ma pochopitelne nostalgicku hodnotu, ale myslim si, ze z
minulosti sa jeden vzdy moze ucit...

wek