BITSCOPE

Martin Záruba swz@volny.cz
Čtvrtek Září 2 11:00:39 CEST 2004

To by se mi moc libilo. Je ale ten prvni graf fakt sinus ze site? Vypada to
spise jako omezeny trojuhelnik. Nebo se mi to zda?

Martin Zaruba
----- Original Message -----
From: "Dolezal Dusan" <dolezal@zoner.com>
To: "[HWnews]" <hw-list@mailman.nethouse.cz>
Sent: Thursday, September 02, 2004 10:29 AM
Subject: RE: BITSCOPE

Je mezi pritomnymi nekdo, kdo nestavel (nebo to aspon nemel v planu)
digitalni osciloskop? :-)) No jo, on kdyz uz ma clovek pichnuty do seriaku
procesor s AD prevodnikem, tak ma pocit, ze je to vlastne skoro hotove... Ja
se do toho pred nedavnem taky pustil, ale mam teda podstatne skromnejsi
plany, nez 16b/150MHz. Ono asi fakt nema cenu se znazit o nejaky high-end,
jak uz tu bylo receno, je nejvetsi problem spravne navrhnout analogou cast a
taky to ve finale urcite nevyjde levneji, nez koupit nejaky bazarovy
analogovy osciloskop. U mne slo spis o to, ze jsem posledni dobou bastlil
par veci, kde jsem proste potreboval videt nejake prubehy graficky na
obrazovce, takze jsem to resil tak, ze jsem v tomtez procesoru, kde jsem
ladil aplikaci, samploval nejake kratsi casove useky, a posilal si je pres
rs232 do PCcka, kde jsem si je zobrazoval. A kdyz uz jsem podobnou vec delal
asi potreti, tak jsem se nastval, a rekl jsem si, ze to trochu rozvinu a
udelam jednoduchy oscik.

Takze jsem vzal PIC 18F452 a TDA8703, placnul pred ne zepar operaku a delic,
a zaklad byl na svete. Podstatne je, ze jsem se vykaslal na nejake SRAM a
logiku, a vsechno dela jenom ten PIC. Pri taktu PICu na 40MHz (jadro na
10MHz) muzu samplovat az 2,5MHz/s, takze pomerne bez problemu lze sledovat
signaly do 100kHz, s odrenyma usima tak do tech 250kHz (10 vzorku na periodu
uz neni nic moc), coz pro moje potreby bohate staci. Jeste jsem uvazoval o
nejakem vicenasobnem samplovani u periodickych signalu, cimz bych se dostal
tak na 10MHz/s, ale zatim tam mam jenom "softwarovy" trigger, a s tim to
dost dobre nejde (mala presnost), mozna tam jeste zkusim vrazit jeden
komparator a udelat lepsi trigger, pak by to mozna slo. Protoze mozna jeste
dodelam druhy kanal, tak pak by slo aspon samplovat soucasne obema kanaly s
danym zpozdenim, tim bych se dostal na 5MHz real time. Jinak v PICu je
relativne dost pameti, tak na samply pouziju tak 1k, mozna i trochu vic,
castecne jsem se snazil resit i aliasing, sampluje se porad skoro plnou
rychlosti a u pomalejsich samplovacich frekvenci se uklada jenom maximalni a
minimalni hodnota a zobrazuji se pak obe, takze sice neni videt skutecny
prubeh, ale clovek aspon vi, ze ma zvednout horizontalni frekvenci (a nebo
si koupit poradny osciloskop... :-).

Zatim mam vse na kontaktnim poli (resp. na trech), ale po hardwarove strance
vicemene hotove a k memu velkemu prekvapeni docela funkcni. Dokonce i sum je
docela v pohode, na to, ze to je zatim takove lepsi vrabci hnizdo (snad to
tistakem moc nepokazim). Prikladam par sejmutych prubehu, prvni je sitovy
kmitocet, dalsi tri potom trojuhelnik, sinus a obdelnik z ICL8038 (cca
16kHz). Ono pri tech frekvencich do 1MHz jeste neni ta analogova cast tak
kriticka, na vic bych si urcite netroufl.

Taky je treba rict (a uz to tu dnes padlo), ze bez poradneho software je to
k nicemu, ale tady si docela verim, programovanim se zivim, takze bych si s
tim chtel trochu pohrat. Celkove je to myslene jako takovy low-end, PIC,
prevodnik a nejaka ta bizuterie vyjde asi na petistovku, kdyz se k tomu
pripocte nejaka krabicka, zdroj, atp., tak by se to do rekneme 800 stovek
melo vejit, to by sand nikoho nemelo zabit. Rozhodne nehodlam konkurovat
Tektronixu, ale zase je to o dve tridy lepsi, nez udelatko ze zvukove karty.
Kazdopadne az to bude hotove, urcite dam vedet, snad se to nekomu bude take
hodit.

Dusan Dolezal