BITSCOPE

Dolezal Dusan dolezal@zoner.com
Čtvrtek Září 2 10:29:51 CEST 2004

Je mezi pritomnymi nekdo, kdo nestavel (nebo to aspon nemel v planu) digitalni osciloskop? :-)) No jo, on kdyz uz ma clovek pichnuty do seriaku procesor s AD prevodnikem, tak ma pocit, ze je to vlastne skoro hotove... Ja se do toho pred nedavnem taky pustil, ale mam teda podstatne skromnejsi plany, nez 16b/150MHz. Ono asi fakt nema cenu se znazit o nejaky high-end, jak uz tu bylo receno, je nejvetsi problem spravne navrhnout analogou cast a taky to ve finale urcite nevyjde levneji, nez koupit nejaky bazarovy analogovy osciloskop. U mne slo spis o to, ze jsem posledni dobou bastlil par veci, kde jsem proste potreboval videt nejake prubehy graficky na obrazovce, takze jsem to resil tak, ze jsem v tomtez procesoru, kde jsem ladil aplikaci, samploval nejake kratsi casove useky, a posilal si je pres rs232 do PCcka, kde jsem si je zobrazoval. A kdyz uz jsem podobnou vec delal asi potreti, tak jsem se nastval, a rekl jsem si, ze to trochu rozvinu a udelam jednoduchy oscik.

Takze jsem vzal PIC 18F452 a TDA8703, placnul pred ne zepar operaku a delic, a zaklad byl na svete. Podstatne je, ze jsem se vykaslal na nejake SRAM a logiku, a vsechno dela jenom ten PIC. Pri taktu PICu na 40MHz (jadro na 10MHz) muzu samplovat az 2,5MHz/s, takze pomerne bez problemu lze sledovat signaly do 100kHz, s odrenyma usima tak do tech 250kHz (10 vzorku na periodu uz neni nic moc), coz pro moje potreby bohate staci. Jeste jsem uvazoval o nejakem vicenasobnem samplovani u periodickych signalu, cimz bych se dostal tak na 10MHz/s, ale zatim tam mam jenom "softwarovy" trigger, a s tim to dost dobre nejde (mala presnost), mozna tam jeste zkusim vrazit jeden komparator a udelat lepsi trigger, pak by to mozna slo. Protoze mozna jeste dodelam druhy kanal, tak pak by slo aspon samplovat soucasne obema kanaly s danym zpozdenim, tim bych se dostal na 5MHz real time. Jinak v PICu je relativne dost pameti, tak na samply pouziju tak 1k, mozna i trochu vic, castecne jsem se snazil resit i aliasing, sampluje se porad skoro plnou rychlosti a u pomalejsich samplovacich frekvenci se uklada jenom maximalni a minimalni hodnota a zobrazuji se pak obe, takze sice neni videt skutecny prubeh, ale clovek aspon vi, ze ma zvednout horizontalni frekvenci (a nebo si koupit poradny osciloskop... :-).

Zatim mam vse na kontaktnim poli (resp. na trech), ale po hardwarove strance vicemene hotove a k memu velkemu prekvapeni docela funkcni. Dokonce i sum je docela v pohode, na to, ze to je zatim takove lepsi vrabci hnizdo (snad to tistakem moc nepokazim). Prikladam par sejmutych prubehu, prvni je sitovy kmitocet, dalsi tri potom trojuhelnik, sinus a obdelnik z ICL8038 (cca 16kHz). Ono pri tech frekvencich do 1MHz jeste neni ta analogova cast tak kriticka, na vic bych si urcite netroufl.

Taky je treba rict (a uz to tu dnes padlo), ze bez poradneho software je to k nicemu, ale tady si docela verim, programovanim se zivim, takze bych si s tim chtel trochu pohrat. Celkove je to myslene jako takovy low-end, PIC, prevodnik a nejaka ta bizuterie vyjde asi na petistovku, kdyz se k tomu pripocte nejaka krabicka, zdroj, atp., tak by se to do rekneme 800 stovek melo vejit, to by sand nikoho nemelo zabit. Rozhodne nehodlam konkurovat Tektronixu, ale zase je to o dve tridy lepsi, nez udelatko ze zvukove karty. Kazdopadne az to bude hotove, urcite dam vedet, snad se to nekomu bude take hodit.

Dusan Dolezal

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz
[mailto:hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz]On Behalf Of quattro QUATTRO
Sent: Thursday, September 02, 2004 8:38 AM
To: [HWnews]
Subject: Re: BITSCOPE

Dobry den,
chtel jsem take stavet neco jako osciloskop, ale nakonec jsem koupil starsi, jelikoz namaha vynalozena na stavbu se opravdu nevyplati. Podle meho nazoru staci 8bit prevodnik. Rozhodoval jsem se zda neco k PC nebo samostatny pristroj a pak jsem zvolil samostatny. Preci jenom win neni system pro merak :))
Doporucuji kouknout treba na www.ebay.com www.ebay.de a zjistit pripadne ceny starsich pristroju. Sel jsem take timto smerem... S pozdravem Vladimir Loula ml. (http://boat.aeroomni.com)