Kalibrace (bylo Kdo v CR prodava OP637 )

Jiri Krul jkrul@seznam.cz
Pondělí Říjen 11 11:14:43 CEST 2004

Kdyz uz tu je rec o napetovych normalech, dovolim si maly dotaz tykajici se
presnosti mereni a meraku.

Jako priklad si veznu snad nejznamejsi presny multimetr od HP 34401A, ktery
se vyrabi od pocatku 90let a uvadena presnost je
pro rozsah
100mV (0,004% +0.0035%) tj chyba 7.5uV    pro 90dni a teplotu  23C +-5C
100V    (0,002%+ 0,0005%) tj chyba 2500uV pro 90dni a teplotu  23C +-5C
zvlaste me zaujala presnost na rozsahu 100mV , pricemz pokud se nepletu tak
vnitrne to vypada tak, ze
signal jde pres cca tri relatka, vstupni OZ s externimi FETy, nasleduje OZ s
zesilenim 100x pak OZ jako buffer. Pricemz OZ , ktery signal zesiluje ma
nastavitelne zesileni 1x,10x, 100x (pomoci SSR se pripojuji odpory do zpetne
vazby ), nasleduje nejaky SSR switch  a teprve pak nasleduje  AD prevodnik.

Je celkem jasne, ze s tak relativne slozitou signalovou cestou nelze merak
postavit tak aby chyba ktera se cestou k merenym 100mV prida byla takova aby
chyba mereni byla max 7.5uV. Zvlaste pokud merak vychazi z soucastkove
zakladny pocatku 90let.
Napadlo me ze je to reseno nejak takto :
Je jasne, ze nelze merit presneji nez je presnost pouzite napetove reference
a pouziteho A/D prevodniku a cele to tedy je o eliminaci chyb v signalove
ceste.

1. Merak uzemni "vystup" (zacatek signalove cesty v multimetru) a zmeri to
co leze do AD. Protoze vi, ze skutecna hodnota na vstupu je 0.0000V je to co
nameril chyba ktera vznika na signalove ceste
2. Merak pripoji  "vystup" na napetovou regerenci a zmeri to co meze do AD.
Protoze vi, ze skutecna hodnota na vstupu je rekneme 2.500 V je to  o co se
lisi od 2.500 chyba ktera vznika na signalove ceste.
3. Merak zmeri to co che uzivatel zmerit a od namerene hodnoty odecte nebo k
ni  pricte hodnootu zjistenou pri uvodni kalibraci.

Funguje to takto nebo se pouzivaji jine zpusoby ?

Pokud by se do meraku pridal nejaky presny teplomer dala by se v matematicky
kompenzovat i teplotni chyba napetove referebnce a pripadne AD prevodniku.

Dekuji