Jak dostat data z vadne 5 1/4" diskety?

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Středa Říjen 6 19:30:48 CEST 2004

On Wed, 6 Oct 2004, Kotlaba Jaroslav Ing. wrote:

> Nasel jsem 5 1/4" disketu, na ktere by mely byt nejake soubory, ktere bych
> rad zachranil.
> Po dlouhem hledani jsem zjistil pocitac, na kterem je zapomenuta 5 1/4"
> mechanika, ale disketu nelze precist - ani NDD si s ni neporadil.
> Existuje nejaky pouzitelny postup, jak zachranit data?
> Predpokladam, ze na diskete by mel byt zdrojovy soubor .BAS.

Doporucil bych zkusit to pod Linuxem, a pouzit "dd_rescue", program
fungujici podobne jako dd (bacha, ma jinou syntaxi!), ale opakujici cteni
casti co neni schopny precist.

Takto ziskany image se pak da pouzit pro dalsi experimentovani. Bud se na
nej podivat primo editorem a zmineny zdrojak z nej vykuchat manualne, nebo
ho zapsat na jinou disketu (treba i na 3.5" se stejnym fyzickym formatem
(pocet sektoru na stopu) jako 5.25" a pohrat si s tim NDD. Na kopie a
formatovani take existuje "HDcopy", archaicky DOSovy software.

Existuje jeste staricky program "Anadisk", co z DOSu mluvi primo s
kontrolerem mechaniky a precte skoro cokoliv, pokud to tam je. Kdysi jsem
ho pouzival pro nastaveni hlav (zaseknout klavesnici aby to cetlo
opakovane, pak soupat hlavou dokud nezmizi chyby cteni na zname-dobre
diskete). Myslim ze potreboval cracknout, ale nepamatuju se jestli to bylo
jenom otravne dialogove okno nebo neco dulezitejsiho. (Zlate casy Turbo
Debuggeru...)

Hardcore cesta by byla pripojit digitalni osciloskop na vystupy hlav a
precist disketu "analogove" a z toho pak zrekonstruovat data.