[HWnews] Re: Spinani optoclenu z vyzvaneni na telefonni lince

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Čtvrtek Březen 18 20:24:44 CET 2004

Zdravim,

ani nevim, jestli uz vam nekdo odpovidal.

> Nemate nekdo vyzkousene zapojeni pro detekci   vyzvaneciho signal na
> telefonni lince? Chci pouzit optoclen, aby to bylo galvanicky oddelene.

Na statnich linkach se zvoni 75V@25Hz, bohuzel si uz nepamatuju (a
snad se na me Jakub Serych nebude zlobit ;-), jestli je vnitrni odpor
linky stejny, jako ve stavech mimo zvoneni (to by bylo cca 10kOhm),
nebo mensi. Myslim, ze stejny, ze se vyzvaneci napeti superponuje na
klidove stejnosmerne napajeni.

Detekci by bylo dobre delat proudove (v serii s telefonem). Otazka
je, co chcete, aby bylo na optoclenu pri hovoru. Ja osobne bych dal
asi do serie par diodek, abych ziskal definovane napeti a z nich bral
pres maly odpurek proud pro optoclen, pripadne bych zapojil optoclen
do proudoveho delice z 2 odporu:

                    _\/_
            _____    //
        +--|_____|--|>|--+       __--__
        |                |      /_    _\
a o-----*                *-------|    |-----+
        |      _____     |       |____|     |
        +-----|_____|----+                  |

b o-----------------------------------------+

Nektere nove protokoly pro komunikaci ustredny s telefonem mimo hovor
pouzivaji i prehazovani polarity stejnosmerneho naperi pred/pri/mezi
vyzvanenim. Je to soucasti jedne z mnoha norem (ano, v tomhle
konkretne je obzvlastni bordel, existuje nekde soubezne asi 5
modulaci a protokolu na tutez vec; pouziva se to napr. na SMSky na
pevne lince [uz davno jdou posilat, jenom to oficialne nikdo nerekl
-- a tim nemyslim triky jako modem popr. telefonni budky] nebo
identifikaci cisla volajiciho).

Hodne zdaru,
MP