[HWnews] mereni rychlosti strely

Bolek kraljaprvni@seznam.cz
Čtvrtek Březen 18 19:37:51 CET 2004

Proc dodrzet presnou drahu strely? Staci vzit laserovou diodu a valcovou
cocku - tim ten svazek v jednom smeru roztahnete, takze misto bodu
budete mit kontinualne svitici usecku. No a to nechate dopadat na
linearni CCD nebo nejaky takovy detektor, kterym detekujete zmenu
signalu. Staci, kdyz se trefite do te usecky, dlouhe treba 10cm.

Pokud si chcete usetrit linearni CCD a pouzit jen jeden detektor, navic
detekujici ne absenci svetla, ale naopak svetelny puls, tak jestli je
strela dost odraziva, tak bude stacit, kdyz date detektor s nejakym
objektivem nad/pod laser a muzete detekovat svetlo odrazene od strely.

Rychlost a citlivost detektoru bych taky nevidel jako problem. Jako
ponekud extremni pripad detektoru za nekolik set tisic uvadim, ze
diplomku jsem delal na spektrofluorometru, kde jsme merili dohasinani
fluorescence s casovymi konstantami radu pikosekund. Pouzival se k tomu
mikrokanalkovy fotonasobic, resp. lavinova fotodioda. V obou pripadech
citlivost radu jednotek fotonu.