[HWnews] RE: PIC a clamping diodes

jiri@bezstarosti.cz jiri@bezstarosti.cz
Čtvrtek Březen 18 10:14:30 CET 2004

Zdravim.

Jelikoz uz mohu reagovat diky nove konfere, neda mi take se nevyjadrit.

Predstavte si linearni stabilizator, ktery funguje tak, ze kdyz je napeti
malo, jeho tranzistor se pootevre a kdyz je ho moc privre, ale pri vyssim
napeti nez ma stabilizovat nedela to, ze by pustil proud do zeme, aby ubral.
Proste se stara o to, aby bylo napeti dost, ale vice dodaneho od jinud ho
necha klidnym - jen sam prestane poustet proud vystupem, protoze "vidi"
napeti jako dostatecne.

Tim ted bude prikladem napajen PIC a par veci okolo.

Samotny PIC (podle taktovani a co je zac) muze mit pekne nizky odber proudu.
Pokud je pak celkovy odber z takoveho stabilizatoru v radu jednotek
miliamper a vy si pripojite do vstupu pred odpor dost velke napeti, stane se
to, ze tolik proudu, aby se zachovalo napeti na napajeni, uz nic nechce, jak
by bylo potreba. Jinymi slovy se Vam na napajeni PIC zvedne napeti. Jenze to
muze uz byt klidne take az uz dost vysoko nad "absolute maximum ratings"
(pokud neni co by zralo tolik proudu) a ackoli tedy mate na vstupu odpor,
dioda odvadi co by bylo ohledne napeti vice na napajeni, proste to napajeni
vylitne nahoru.

Abych to vzal uplne lopatou (pouzijte k prohlednuti neproporcionalni pismo).

               Dioda kreslena misto stabilizatoru pro nazornost

     +5.7V o-----|>|---------+

 ODPOJENO nebo               |
     +200V o---/\/\/\-+-|>|--+------o U napajeci (chce se +5V)
                10k   |      |
                      |      \
                      |      /
                      V      \ 1k - prikladem misto PIC atd.
                    to IN    /
                             \

       GND o-----------------+------o GND

Je to takhle nazorne ? Sice na vstupu nebude vice nez 0.6V nez na napajeni
ani po pripojeni zakreslenych 200V, ale napajeni pujde pekne nahoru ! Samo
ze je ta situace jak je nakreslena dost zjednodusena, ale pro nazornost bych
to videl jako snad postacujici.

Takze jak z toho ven ? Vezme se TL431 a zapoji se pro 5.5V (pri 5V napajeni)
a da se to paralelne k te elektronice za stabilizator. Pak stabilizator i s
toleranci by nemel mit nikdy 5.5V na vystupu, ale pokud se tam objevi vice
nez 5.5V, protoze to tam prislo od jinud, ta TL431 to posle k zemi a to az
100mA a nikdy tedy nebudete mit na napajeni vice nez 5.5V, coz je v pohode.

Mozna ze to dost pitvam, ale clovek si nemusi vsechno okamzite uvedomit. Rad
prijmu i kritiku, pokud o tom mam zkreslene predstavy a zbytecne si
komplikuji zivot - radeji byt jednou pitomec nez abych byl blbej celej zivot
:).

Jeste si dovolim perlicku blizkou teto problematice:

Stabilizator LE50 pouzivam (od te doby co mi to poradil zkusit Danhard, zda
neco zpet pusti ci nikoli) jako stabilizator pro PIC do desek programovanych
ICSP, protoze tahle soucastka, kdyz se ji pripoji na vystup 5V od jinud,
zpet nepusti nic (nameril jsem v jednom zapojeni 92uA vetsi odber se
stabilizatorem LE50 pri pripojeni napajeni od jinud a odpojenem napajeni
stabilizatoru, nez uplne bez tohoto stabilizatoru).

--
Jiri Bezstarosti