Jaky procesor (AVR) - long

Vicek Radek vicek.radek
Středa Březen 17 14:55:04 CET 2004

P.Bezstarosti to moc krasne napsal a navic je to vsechno pravda.

Berte muj nasleduji komentar jen jako cloveka ktery se rozhodl OPRAVDU zacit teprve pred
pul rokem a take jsem stal pred volbou jestli RISC nebo CISC. Navic jsem se na to take
chystal skoro 10 let (trochu me asi brzdilo to ze kolem mne neni a nikdy nebyl kdo by s
nejakymi MCU kdy delal)!!!

>Mohu rici, ze mam velice rad PIC. Neni to MCU pro kazdeho,
>spise takova zradna "mrcha", do ktere kdyz se jednou zamilujete
>a zkrotite ji, rad sve mysleni casem preklopite :). Ale i tak obcas
>pouzivam klony 51. Ono je vubec fajn moci si vybrat a proto rvu
>stale do hlavy vsechno kolem ceho byt jen projdu :))).

Ja jsem tedy nakonec zvolil PIC - jsem profesionalni programator a to rozhodovalo pri
volbe. Mam rad vyzvu a ta omezena instrukcni sada me lakala. Navic si prd pamatuju a tak i
to byla pro mne vyhoda.
Vim, ze vice inklinujete k 51, ale pro mne byl velkou pomoci SW a programator-vyvojovy kit
z www.gemtree.cz. Umi zakladni typy PIC, ale hlavne je to editor (ten tedy neni nic moc),
kompilator a hlavne online (je soucasti primo toho okna ve kterem pisete) detailni
napoveda k tomu kteremu MCU ktery zrovna programujete. Tedy nemusite nikam koukat jen si
zobrazite co vas hlavne zajima (popis MCU, porty, instrukce atd.). Do DS koukam jen kdyz
potrebuji interni zapojeni treba portu nebo neco podobneho. Opravdu pokud chcete naucit
sve deti PICky tak jim postavte tohle. Tim ze jsou zaroven vyvedeny vsechny porty je to
zaroven vyvojova deska. Bezne vyvijim tak ze mam na to pripojenej nejaky bastl pro overeni
zakladni funkcnosti myslenky a neustale do toho druhym koncem sypu upravene programy -
tedy nic nevyndavam z patice atd..

Uz mam za sebou druhy opravdovy projekt a musim rict, ze jsem s tim PICem trochu zapolil,
ale bylo to tak tyden mozna dva nez se do toho vpravite a pochopite filozofii PICu. Ted
jsem tomu opravdu propadl (zena o mne prohlasuje ze jsem "norek" tedy neustale zalezlej),
chodim spat tak ve dve nekdy take v pet rano, pozdni prichody do prace atd.. Opravdu mne
to naprosto pohltilo. Hlavne mi to dalo neuveritelne moznosti, ktere pro mne byly drive
nerealizovatelne (jako priklad vcera jsem dostavel 4kanalovy citac do 1GHz a jsou v nem
slovy TRI integrace - nesrovnatelne mene komfortni citac jsem mel do te doby na stole a
pocet IC byl cca 30).

>Ale to vsechno
>vyzaduje tvrde se porad ucit a to zacatecnika muze snadno smest
>ze sceny. Je lepe mit "pocit boha" nad blikajici LEDkou,
>nez rozpacity oblicej nad nefungujici "lahudkou" s 32bit CPU
>s 200MIPS a prikonem pod 1W.

>V kazdem pripade zacnete ted hned ! Kdyz budete zacinat tak jako
>jeden muj znamy 2 roky v kuse, vysledek nebude zadny a stanete
>se vecnym zacatecnikem - hruzna to predstava :).

Tohle je urcite nejzasadnejsi poznamka. Pro mne jako zacatecnika bylo dulezite si zvolit
hardwarove jednoduchy MCU jelikoz je orientace ve vnitrnim usporadani to nejnarocnejsi na
celem zvladnuti MCU. Ja jsem prvni koupil 16F84, ale jen kvuli tomu, abych mohl neco
zrealizovat bez velkeho programovani a take abych vyzkousel programator atd.. Prvni
aplikace byla take s 16F84. Nicmene jakmile jsem se citil jisteji presel jsem na 16F627/8 -
cena x periferie je nesrovnatelna.
Je proste neprijatelne vybrat si slozite MCU jen kvuli tomu ze ma uplne vsechno co kdy
muzu potrebovat a pul roku stravit studiem jak jej vubec zkonfigurovat a nastavit. Tak se
opravdu neda zacinat.

>Doufam, ze jsem Vam alespon trochu vlil chut programator pro
>ony 51 postavit :). Az nas bude hodne, pujdeme pred ministerstvo
>(kdyz ho zridili) vysypat nakladak jednochipu a chtit dotace
>na kazdou napsanou instrukci :))).

Zaverem bych chtel rict, ze bych rad podekoval vsem co mi v zacatcich zde pomohli,
prestoze se mohli zdat moje dotazy naprosto blby. Ty kousky programku co jste mi treba
poslali jsou pro mne neocenitelne hlavne z toho duvodu, ze jsem mel moznost se jeste
doptat na to co mi v nich nebylo jasne.
Ukazkove programy z Microchipu jsou pro mne totiz jako zacatecnika psany prilis
sofistikovane a jsou tudiz spatne srozumitelne.

RadekCX

P.S. Je zajimave ze vsichni co kolem mne delaji elektroniku se zacali o MCU zajimat
jelikoz zjistili co vse se da realizovat takovym jednim PICkem. :-)))