Mereni tepu a absahu alkoholu

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 14:54:51 CET 2004

V principu by to melo fungovat, ovsem zalezi, kolik budete do zarizeni ochoten investovat (jinymi slovy bude to priserne drahe). Uz jenom samotna kremenna kyveta prijde na nejakou tisicovku.

>V souvislosti s tim jsem premyslel o mereni obsahu alkoholu
>v kapaline - ne v krvi, spise vino, pivo... ;-)
>Tak me napadlo merit absorbci prochazejiciho IR zareni kdy
>pro ethanol by melo byt maximum kolem frekvence 3400cm^-1.
>Tedy moje otazka zni, existuji nejake polovodicove optoprvky
>citlive v teto oblasti (3,39-3,48 mikronu)?

Pouzivaji se materialy vykazujici pyroelektricky jev - Lithium Tantalat, DTGS. Velkym vyrobcem je Hamamatsu.

>Pripadne lze nejak
>jednoduse ziskat selektivni filtr pro toto pasmo

Pravdepodobne interferencni filtr. Na zakazku vyrobeny.

>(ci snad nejakou jinou jednoduse realizovatelnou metodu)?

Bezne se pouziva plynova, pripadne kapalinova chromatografie.

Ale asi nejjednodusi je zmerit hustotu tzv. lihomerem - hustomerem, ktery ma na stupnici uz primo obsah alkoholu. To bych rekl, ze je jedina metoda dostupna amaterskymi prostredky. Bohuzel elektrony nejsou pri mereni prilis vyuzity.

J. Hanzal