Pocitacem rizeny zdroj

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 14:54:27 CET 2004

Ja jsem ty zdroje delal pro zakaznika, ktery s tim opravdu jen nabiji
baterky, specialne je to urceno pro dlouhodobe udrzovani clanku na
konstantnim napeti. Pri teto zkousce se clanek pripoji na zdroj, ze zacatku
si vezme treba 10A a potom proud klesne na desitky mA. Po 4 tydnech se meri
vybijeci krivka. Takze jsem zdroje delal spinane a vubec me netrapily nejake
VF zakmity. Je tam trafo 12V 105W pro halogenky, v jedne bedne jsou 2 zdroje
a pri zadavani se po kazdem kroku pocita celkovy vystupni vykon - ne ze
skutecnych, ale ze zadanych hodnot U a I. Kdyz se vykon preleze, nejde dal
pridavat. Jak jednoduche. Pro laboratorni pouziti si dovedu predstavit, ze
cely step down menic bude v plechove krabicce s odrusenim, ale stejne bych
dal prednost linearni regulaci.  Se spinanymi stabilizatory mam spatne
zkusenosti s rychlosti regulace. Kdyz mam v regulacni smycce OP07, potom je
tam casova konstanta LC filtru, zadna slava to neni. Taky by slo za spinany
menic dat linearni regulator s mensim ubytkem, ale je to moc prekombinovane.
 Jen takovy napad pro prepinani vinuti: Trafo se 2 stejnyma sekundarama a s
odbockama. Zacatky vinuti uzemene ( na - pol) a na kazdych odbockach diody.
Potom staci tranzistorem pripinat postupne vystupy usmernovacu vyssich
odbocek, vsechny nizsi zustanou pripojene. Pri prepinani nedojde k preruseni
obvodu a rychlost spinani tranzistoru se da libovolne snizit (ruseni). I v
teto linearni verzi se da pro nizsi napeti udelat vyssi zatizitelnost. V
dnesni dobe uz nastesti neni problem dat si
takove trafo vyrobit. Osobne davam prednost toroidum.
Andel