Zaklady hudby-delsi

stanfred 7009
Středa Březen 17 14:54:23 CET 2004

Zdravim konferenci,

shodou okolnosti jsem aktivni hudebnik a dalsi shodou okolnosti jsem vyrobil
dceri pod stromecek "hraci skrinku" (PWM v PIC16f627, 6 napevno
naprogramovanych pisnicek + moznost hrat 6 jednotlivych tonu "jako na
klaviru"). Dovolim si tedy mit par poznamek (obecnych, neuvazuji specialni
ci exoticke situace):

Jakakoliv skladba (pisnicka, veta ze symfonie) se sklada z TAKTU. Kazdy takt
ma definovany pocet DOB. Vetsinou se setkavame s dvoudobymi (Skakal pes,
pres oves), tridobymi (Utikej Kaco, utikej) ci ctyrdobymi takty (Kocka leze
dirou). Dale musime definovat jednotku doby - zda je to osminova, ctvrtova
ci pulova nota. Hodnota noty nevypovida nic o tempu - jen to, ze 2x1/8 = 1/4
atp. Tedy dvoudoby takt se zakladni hodnotou doby jedna osmina je takt
DVOUOSMINOVY (2/8). Kazda doba v taktu muze byt reprezentovana notou nebo
pauzou, ale vzdy tak, aby soucet hodnot not a pauz daval prave dve osminove
doby.  Cili takt 2/8 se muze skladat z jedne ctvrtove noty (pauzy), 2
osminovych not (pauz), jedne osminove noty a 2 sestnactinovych not (pauz)
atd.

TEMPO se v hudbe udava poctem dob za jednu minutu (Maelzluv metronom, M.M) -
pri 4/4 taktu a 1/4 nota = 60 M.M. ubehne za jednu minutu 15 taktu a jedna
1/4 nota trva 1 s.

Poznamka: delka doby a tempo jsou relativni, protoze napr. 2/8 takt muze byt
pomalejsi nez 2/4 v pripade, ze tempo prvniho je 1/8 = 40 M.M. a tempo
druheho je 1/4 = 120 M.M.

Zakladni tonova rada je durova tonina C dur c,d,e,f,g,a,h,c - pultony jsou
mezi 3., 4. a 7.,8. stupnem.

Co se tyce ladeni, dovolim si napsat, ze pro pouziti v PIC quakaci je
nejjednodussi pouzit ladeni temperovane.

Pri implementaci skladby do procesoru (uvazuji konstantni tempo - jinak by
bylo vhodnejsi pouzivat rizeni na zpusob MIDI) je nutne pouzivat 3
parametry: frekvence, interval hrani a interval klidu.

Mejme 2/4 takt, 1/4 = 90 M.M. komorni a 440 Hz a pisnicku Ovcaci ctveraci:
;oo - 1/4 nota
c(261,62Hz), delka 0,667 s
;vcaa - 1/4 nota
e(329,63Hz), delka 0,667 s
----------------takt--------------------
;ci - 1/8 nota
g(392Hz), delka 0,333 s
;pauza 3/8 neboli 1/4 s teckou (tecka prodluzuje notu/pauzu o polovinu
hodnoty)
ticho, delka 1 s
----------------takt--------------------
;ctvee
c(261,62Hz), delka 0,667 s
;raa
e(329,63Hz), delka 0,667 s
----------------takt--------------------
;ci
g(392Hz), delka 0,333 s
ticho, delka 1 s
----------------takt--------------------
;vy 1/16 nota
e(329,63Hz), delka 0,167 s
;1/16 pauza (aby se zretelne oddelily slabiky vy-jste
ticho, delka 0,167 s
;jste
e(329,63Hz), delka 0,167 s
ticho, delka 0,167 s
;na
d(293,66Hz), delka 0,167 s
ticho, delka 0,167 s
;si
e(329,63Hz), delka 0,167 s
ticho, delka 0,167 s
----------------takt--------------------
;vic
f(349,23Hz), delka 0,333 s
ticho, delka 0,333 s
;ku
d(293,66Hz), delka 0,333 s
ticho, delka 0,333 s
;atd...

Ted me napadlo, ze podobny princip se vyuziva pri komponovani melodie v
mobilnim telefonu...

Omlouvam se za ponekud polopatisticky a velmi zjednodusujici vyklad, ona ta
hudba je i o necem jinem, ale treba to nekomu pomuze.

S pozdravem

Stanislav Svoboda