Fronty na MCU

MK info
Středa Březen 17 14:54:16 CET 2004

Predem upozornuji, ze nechci rozpoutavat nejakou nikam nevedouci debatu!!! Beru to jen
ciste jako diskuzi o problemu, ktery je alespon v mem oboru realny a dle meho zasadni a
tou je zaruka na SW dilo, ktere predavate.

Ne vzdy je to tak cernobile. Tohle je aplikovatelne na dodavku nejakeho jednouceloveho
software, ktery si snadno overite a vyzkousite. Horsi je to s produkty slozene z nekolika
modulu samostatne prodejnych, zvlaste u draheho SW je typicke, ze nekupujete vsechno
najednou. Dalsi vec je pokud je nutne provest jeste implementaci nejake funkcionality -
verim, ze se zde najde treba nekdo kdo byl pritomny instalaci a implementace napr. SAPu.
Jak vsichni vime tak ucetnictvi se meni pomerne casto takze rozhodne budete chtit upravy
do SW i v budoucnu. Jakmile Vas firma ma na stole tak si na Vas pochutna.. Preci nevyhodite
nekolik milionu treba i desitek milionu, kvuli tomu, ze Vam firma nebude chtit predlozit
harmonogram provadenych zmen.

Opravdove problemy nastavaji pokud je dodavka SW vazana navic jeste na nejaky konkretni
HW. Nas trh je natolik maly, ze zde bud neni konkurence nebo je uzavrena kartelova dohoda
a firmy si nekonkuruji prestoze by mohly.
Uvedu jen maly pripad. Pokud si budete chtit koupit velkoobjemovou (bavim se o objemech
cca 10mil stranek rocne) tiskarnu nemate prilis mnoho na vyber (napriklad my pouzivame
COMPAREX a XEROX, abych byl konkretni) a stejne tak nemate ani prilis velky vyber
software, ktery Vam tiskarny ozivi - pouzivaji se skriptovaci jazyky, ktere umi spoolovat
rovnou do tiskarny z databaze dat. Tohle proste neni SW, ktery si nekde koupite jako
housku na krame nebo Vam jej naprogramuje nekdo na zakazku. Naprosto klasicky se stava pri
upgrade SW, ze jsou tam chyby (nekdy brutalni - napriklad fce ktera dela sum na slozenku z
databaze nahodne zapomene neco secist - nemate sanci na to prijit dokud vas neserve
zakaznik) pak Vam nezbyva nez zadonit, prosit, urgovat a vyhrozovat. Stejne s nima nic
nehne. Co muzete delat kdyz na kazdem SW je napsano, ze vyrobce nenese skody za zpusobene
jeho SW. Nikdo s Vami nesepise smlouvu kde bude smluvni pokuta za pripadne chyby. A neni
se mu co divit. Ted se totiz dostavame k jadru pudla.

Jak mam jako vyrobce SW davat zaruku na svuj SW kdyz ani vyrobce OS mi zadnou zaruku
nedava. Tohle je podle mne totalni pruser celeho programovani. Nemate ani zaruku na
vyvojove nastroje. Muzu Vam rict, ze jsem byl jeden z postizenych chybou VB 6.0 kdy nebylo
mozne sestavit instalacky na ceskych woknech. Program jsem mel hotovy, ale nesla udelat
instalace kterou pozadoval klient, ktery na mne jecel, ze jsem debil. Hot line Mrkvosoftu,
je jen na instalaci produktu a jinak musite na placeny hot-line cena tusim 1600Kc za
hodinu a musite mit predplaceno. Jednalo se o evidentni chybu Mrkvosoftu, na kterou byl
casem vydan opravny patch. Tak kde je chyba? Zakaznik na mne jecel opravnene, jeho to
nezajima. Ale na koho mam jecet ja?

Vubec by mne zajimalo jak je mozne, ze je mozne prodavat SW bez zaruky. To snad uz musi
hranicit s nejakym porusenim obchodniho zakoniku. Pritom kdyz naprogramujete blbe cip a
ten Vam zdemoluje stroj za x penez je vinik jednoznacny.

Dokud se toto nezmeni tak budou lidi nadavat na programatory a dle meho opravnene. Musim
to priznat i kdyz je to strelba do vlastnich rad.

RadekCX