kvalita CD mech. v audio pristrojich?

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 14:54:14 CET 2004

Vaclav Ovsik wrote:
> Stve me, ze CDcka vypalena rychlosti 24x ve vypalovacce Teac (medium
> Verbatim) necte dobre a zadrhava na nich.

Bohuzel, jedna se o zcela 'normalni' jev.

> Mam takovou svoji hypotezu, ze pri techhle vyssich rychlostech
> vypalovani vypalovacka obcas udela nejakou mensi chybu.
> CD-ROM mechaniky to poberou, protoze si to spravi z tech ECC, nakonec na
> 2KiB sektor je toho tam pres 0,5KiB n?jak?ch ECC.

Myslim ze s ECC to nijak nesouvisi. ECC data by mel CD-writer generovat
stale stejne, bez ohledu na rychlost zapisu.

Kdysi, kdyz se zacaly objevovat vysokorychlostni 'palirny' jsem si
udelal maly (spise subjektivni) test. Protoze 'palim' zpravidla
za ucelem dlouhodobe archivace, zajimalo mne, jaky vliv bude mit
rychlost vypalovani na kvalitu zaznamu.

Vzal jsem nekolik ruznych medii a vypalil na ne pri ruznych rychlostech
stejna data. Pak jsem si nasel jednu starsi CD mechaniku, ktera cetla
spolehlive jen lisovana neposkrabana media. S ostatnimi medii mela
problemy, i kdyz je zpravidla precetla take.
Zkusil jsem na ni precist (zkopirovat do NUL) ta vypalena media
a zapisoval jsem si celkovy cas cteni (pri oprave chyb vyrazne
klesa rychlost). Vysledek byl zhruba takovy, ze do rychlosti 4x
byla vetsina medii citelna temer bez chyb. S rostoucimi rychlostmi
zapisu rostla chybovost cteni a zacaly se projevovat rozdily mezi
ruznymi typy medii. Od rychlosti zapisu 8x vyse uz tato mechanika
neprecetla temer nic.
Nove CD-ROM zpravidla precetly vsechna media, ale i tam se obcas
u vyssich rychlosti projevovaly problemy.

Me vlastni zduvodneni spociva v potrebnem vykonu zapisovaciho
laseru, ktery by mel rust umerne rychlosti zapisu. Ovsem z varovnych
samolepek na CD-RW mechanikach, ktere udavaji temer stale stejnou
tridu nebezpecnosti laseru (a tudiz zrejme i jeho obdobny vykon),
jako u prvnich pomalych 'paliren' usuzuji, ze vykon laseru se
umerne rychlosti zapisu nezvysuje (nebo aspon ne tak jak by
to bylo treba). Takze laser stejneho vykonu ma pri vyssi rychlosti
zapisu mene casu (a tim padem i energie) na zmenu optickych
vlastnosti media.
To se zrejme resi jinymi (energeticky mene narocnejsimi) zaznamovymi
vrstvami medii (a s tim souvisejicim oznacovanim medii max. rychlosti
zapisu), avsak jejich opticke vlastnosti asi nedokazi plne nahradit
energeticky deficit pri zapisu.

Dalsi moznou pricinou je kvalita modulacnich obvodu vlastniho laseru,
nebot s rostouci rychlosti zapisu roste frekvence, kterou je nutno
modulovat vykon laserove diody. Mene kvalitni modulator (ci budic)
pak nemusi byt schopen pri vyssich frekvencich zajistit dostatecnou
hloubku modulace a tim muze klesnout 'kontrast' optickeho zaznamu.

Take zde muze hrat roli odezva servo mechanismu zapisovaci mechaniky,
ktery muze mit problemy drzet stopu a fokus pri vyssich rychlostech
otaceni media a soucasne vyssich vibracich celeho mechanismu.

Ale jsou to jen me osobni, nepodlozene dohady. Pokud tomu tady nekdo
skutecne rozumi, jiste nam popise, jak se veci skutecne maji.

--
Regards
           Petr Krc

P.S. pro archivaci palim max. 4x na media s vrstvou AZO.