Rychlonabijacka na NiMh

Tom Mazouch mazouch
Středa Březen 17 14:53:49 CET 2004

Martin Locker wrote:

> Jedne tip,
>
> u ATMELu je v appnotes kompletni nabijecka NiCd, NiMH a LiON s
> pouzitim ATtiny15 nebo jineho vetsiho brouka. Je vcetne schematu i
> programu.

Stavel jsem zatim dve nabijecky (LiIon a NiCd) na motivy te appnote.
Takze bych mohl utrousit par zkusenosti:

1) Atmelove to vymysleli "od stolu". Jejich zapojeni reference s TL431
je bezvadnej oscilator. Je potreba blokovat "katodu" proti ridicimu
pinu, ne proti "anode" (zemi). Navic maji prehozeny vstupy prevodniku
(A/D v tiny15 nemeri diferencialne "do zaporna").

2) GES miva IRF7416, coz je fajn P-MOSFET pro tuto aplikaci.

3) Pokud se neco meri s jedouci PWM, je treba vystup hodne prumerovat.
Napr. pro regulaci proudu 16x (tak, jak to maji v te AN), pro prechod do
dalsiho stavu (napr. pri nabijeni LiIon zjisteni, ze Uout dosahlo
4.2V/cl.) jeste vickrat (tu 16x zprumerovanou hodnotu jeste 16x), jinak
to prepne brzo v dusledku nahodneho uletu v mereni.

4) Presne odpory jsou nutnost (GM, rada MPR, podle nich 0.1%, podle
prouzku na odporu 0.25%), jinak je nutno kazdej kus kalibrovat a nemusi
se to povest (pri diferencialnim mereni vyjde '-' a nelze pak merit maly
proudy).

5) Algoritmus CCCV pro LiIon se s tim realizuje docela blbe (viz 3),
IMHO je lepsi "rychly" algoritmus (4s CC puls, pokud je napeti <
4.2V/cl.).

Mam pro to napsany dva programy (CCCV pro LiIon a CC+dpeak pro NiCd),
kdyby mel nekdo zajem...

Neznate nekdo aspon priblizne princip nastavovani nabijeciho proudu pro
NiXX? CC algoritmus mi neprijde optimalni.

Chtel bych casem zkusit, jestli tiny15 uridi step up/down menic, ale ted
jaxi neni cas.

  TomM