dps + aritma 0512 - nazehlovacka

Miroslav Sinko sinkomiro
Středa Březen 17 14:52:54 CET 2004

dostal som sa k otestovaniu nazehlovacej metody - toner, samolepka.
chcem sa este raz podakovat za navody. naozaj mozem tuto metodu
doporucit vsetkym. je nepomerne menej narocna, ako fotocesta a pre
plosaky mensie ako plocha beznej zehlicky nie je preco robit inac!
(samozrejme hovorim o domacich podmienkach a kusovych mnozstvach)
pridam svoje postrehy.

priprava predlohy:
plosak je nakresleny v EAGLE, exportovany cez CAM procesor do
PostScript
formatu. obrazec je len testovaci, natahal som hrubsie aj tensie ciary,
dovolil som si aj ciaru pomedzi pady SMD tranzistora :-) tlacil som
pomosou free GhostScriptu na Kyocere FS680 so starsim tonerom (v
praci...) najprv som to vytlacil na bezny papier A4, potom som na to
spravne miesto kuskom samolepky prichytil nosny papier priamo z nej
a vytlacil znova. je lepsie si pripravit viac exemplarov pre moznost
vyberu najlepsieho a tiez pre pripad nepodareneho zehlenia. zo
skusenosti potvrdzujem, ze hustota tonera nie je nijako kriticka!
(dalej popisujem aj to)

zehlenie:
musim priznat, ze prve 2 pokusy so zehlenim mi nevysli, ale dopracoval
som sa k nasledujucemu spolahlivemu postupu (vyskusany 2x a k
spokojnosti).
predlohu je potrebne s plosakom zafixovat, inac aj pri najlepsej voli
dojde k posunutiu a rozmazaniu tonera. dalej je nutne zabezpecit
spolahlivy
pritlak zehlicky po celej ploche plosaku (staci ze je trochu prehnuty,
napr. po strihani, a je problem). takze pod plosak som na stol dal
cele hrube noviny, ake su. to zabezpeci dostatocne "pruzne" ulozenie
zospodku. na ne som polozil plosak (trochu vacsi kus cuprextitu ako
bude
vysledny obrazec). prilozil som predlohu, s tym, ze som ju obstrihol
cca na
rozmer obrazca, cim ju plosak svojimi rozmermi presahoval. potom som
priesvitnou paskou prelepil predlohu + okraje plosaku, kraje pasky som
nalepil az na noviny. paskou som pekne pasik vedla pasika zalepil celu
plochu (dosiahne sa dobry kontakt predlohy z plosakom po celej ploche).

toto cele som prekryl 1 vrstvou papierovej vreckovky (nebol som si
isty,
ci sa priesvitna paska neroztavi :-) a dalej 4-mo zlozenou textilnou
vreckovkou, co zabezpeci istu pruznost zhora. no a potom uz len
nastartovat
zehlicku - teplota cca 3/4 maxima, prilozit az po nahriati, trochu
tlacit.
netreba sa bat malych pohnuti, hlavne vsak treba menit smer tlaku, aby
sa
dostalo na vsetky casti plosaku. cca po 1 minute som dozehlil, cele
noviny
s nalepenym plosakom som dal do okna vychladit a hotovo :-) predlohu
treba
strhnut az po uplnom vychladeni.

leptanie:
H2O+HCl(~30%)+H2O2(~30%), na prvy plosak mi uslo viac peroxidu,
leptanie
bolo aj burlive, trvalo do 2min, ale toner to vydrzal uplne bez
problemov!
pri druhom plosaku som si dal pozor na trasenie ruk pri prilievani
chemikalii, leptalo sa kludne do 10min a tiez k spokojnosti :-)
toner ide potom dole acetonom a dalsi postup je znamy...

nakoniec opisem skusenost s naparenim predlohy acetonovymi parami:
robil som 2 rovnake plosaky na porovnanie. prvy bez naparenia:
predloha nebola vobec uplne cierna, taka granulovana, nehomogenna.
dokonca aj po prezehleni sa zdalo, ze miestami tie nehomogenity
presvitaju az na med. no ale po vyleptani je to napriek tomu paradne.

druhy pokus bol s naleptanim v parach. samotne naleptanie sa podarilo
az na 2.pokus - kym som mal predlohu len volne v parach (aceton v malej
miske, predloha na stojanceku z papiera, zakryte flasou od uhoriek),
ani po 20min sa s tonerom nic nestalo. tak som to potom urobil tak,
ze aceton som nalial do papieroveho vnutra krabicky od zapaliek.
samozrejme ze sa rozpil a povzlinal. predlohu som polozil priamo na
krabicku, takze vzlinanim cela nasiakla. uz po 10min bol toner krasne
pozlievany a totalne nepriehladny = toto je tip pre fotocestu!
no ale prezehlenie bolo trochu sklamanim, lebo cast
tonera - vo forme bodiek sa neprezehlila, takze na plosaku boli
bodkovane vypadky v kryti. nic zavazne, ale nebolo to ono. niektore
som opravil centrofixkou. akoze vysledok po vyleptani je tiez dobry,
uplne vyhovujuci, ale krajsie sa mi to zda s neleplanym tonerom.
na druhej strane, ako som uviedol - pre fotocestu je naleptanie
perfektnym riesenim a vobec sa netreba bat nehomogennej tlace!

pri dalsej prilezitosti skusim vyrobu obojstranneho plosaku. je mi
jasne, ze naraz nazehlit obe strany nepojde, tak najprv urobim jednu -
vyleptam (druha bude zalepena proti leptaniu). potom prevrtam 2-3
dierky
na zabezpecenie "pevnych bodov" pre trafenie predlohy druhej strany
atd...
ved ked sa netrafim na prvy krat, nic nebrani toner zmyt a skusit znova
:-)

(uf, som sa nejako rozpisal...)

miro