Tester krystalu - was: Re: Re[2]: Problem s krystalem u PICky

Jiri Bezstarosti jiri
Středa Březen 17 14:34:56 CET 2004

> Nicmene jsem vubec neuvazoval o paralelnim a seriovem provozu krystalu.

Zdravim.

Protoze predpokladam, ze bude stacit natuknout, tedy jen
trocha ASCII grafiky (nize, je potreba prohlizet
s neproporcionalnim pismem, proto v HTML za ktere to formatovani
zpravy se omlouvam).
Co se tyce hradel, klidne je v testeru pouzijte, nevidim
v tom problem, ale jestli tranzistor ci hradlo (invertor) je
to vlastne jedno, jen s tranzistorem je vice zapojovani,
tedy myslim principialne :).

Uplne presna hodnota kmitoctu krystalu myslim neni merit potreba,
protoze kdyz zapojite krystal do ruznych konstrukci, uplatni
se i navrh desky a kapacity, ktere do oscilatoru pouzijete,
tedy jestli namerite klidne +/- 3kHz, jeste to nic neznamena
a podle toho muze tester klidne vypadat (nemusi byt nijak
silene vypiplany, vetsinou staci vedet ze je krystal zdravy a kde)
a v pripade potreby presneho kmitoctu jsou casto videt
v konstrukcich i kapacitni trimry, jimiz se vysledny kmitocet
jemne doladi (napr. uz zminovane hodiny z jednochipu).
Take jsem mel takovy meric (a meril jen na 4 mista xx.xx MHz),
ale po postaveni citace jsem jej rozebral :). Oscilator tam stacil
z jednoho hradla, stejne jako byva u jednochipu, protoze moje
hlavni domena jsou prave jednochipy a tak tam je to pro
mne dulezite v teto "konstalaci". Ve valne vetsine pripadu
s tim vystacite, protoze oscilatory pro paralelni rezonanci
krystalu jsou dle meho nazoru ve velke vetsine (i kdyz tento
muj pohled je asi zase hodne ovlivnen tim co delam). Take jsem
si vzdycky myslel, ze rozdil mezi paralelni a seriovou rezonanci
nebude nijak obri, ale po predchozich e-mailech uz si tim tak
moc jist nejsem :).

Jinak ma zkusenost je takova, ze jednou nastavene a vyzkousene
hodnoty odporu a kondenzatoru v oscilatoru v pozadovanem
rozsahu frekvenci s hradlem vyhovuji pro jednotky az desitky
MHz (zkousel jsem 3.2768MHz az 24MHz) pro krystaly ruznych
vyrobcu celkem bez problemu. Krystaly na vyssich harmonickych
tim vyzkousite take, jen budou kmitat na zakladni frekvenci.
Pozor hlavne na 24MHz krystaly, uz mi jedna aplikace chodila
jen na 8 MHz, protoze byl krystal prave na treti harmonicke,
ale vsechny 24MHz co jsem kdy koupil v GM byly na prvni a
tento pochazel z "odzbrojene" stare desky. Pak je velice
smutne, kdyz kvuli tomu aplikace selze v nejvytizenejsi
okamzik jen z duvodu, ze proste nestiha - to je horsi
pripad, nez kdyz je to videt na prvni pohled.

A ted slibene maluvky :).

Seriova rezonance:

      +---+     +---+
      |   |     |   |
   +--+   |o-+--+   |o--+
   |  |   |  |  |   |   |
   |  +---+  |  +---+   |
   |         |          |
   +-/\/\/\/-+          |
   |    _               |
   |  || ||      | |    |
   +--|| ||------| |----+
      ||_||      | |

Paralelni rezonance:

      +---+
      |   |
   +--+   |o-+--/\/\/\/-+
   |  |   |  |          |
   |  +---+  |          |
   |         |          |
   +-/\/\/\/-+          |
   |         _          |
   |       || ||        |
   +-------|| ||--------+
   |       ||_||        |
  ---                  ---
  ---                  ---
   |                    |
  ---                  ---

Pokud by to melo byt s tranzistorem, pak treba Clapp:

   o--------+----------+
 +Vcc       |          |
            /          |
            \          |
            /          |
            \          |
            /          |
            |          |
       +----+----+---|
       |    |    |   |\
       |    |    |     V
       |    |   ---    |
       |    |   ---    |
       |    |    |     |
       |    |    +-----+---o OUT
       |    |    |     |_
      _|_   /    |      _)
      ___   \   ---     _)
     |___|  /   ---     _)
      ___   \    |      _)
       |    /    |      _)
 GND   |    |    |     |
   o---+----+----+-----+

Jinak "paralelni" krystal v oscilatoru pro seriovou
rezonanci zpusobi snizeni kmitoctu proti tomu co je
napsano na krystalu a "seriovy" krystal v oscilatoru
pro paralelni rezonanci kmita vyse nez "je psano".
Doufam ze to nemam presne opacne, prehraval jsem
si to ve sve "kalkulacce na krku" docela dostkrate :).

A jeste neco pro zacatecniky:

Vim, ze je zde i spousta zacatecniku, tedy jeste uvedu
oscilator s hradlem, ktery sice neni s krystalem, ale
funguje kazdemu, je jednoduchy a pracuje v sirokych mezich
frekvenci, tedy muze jak blikat, piskat, tak generovat az
radove MHz (az desitky MHz - vyhnal jsem jej pokusne az
pres 40MHz s hodne malymi hodnotami R a C) jen zmenou hodnot
R a C a protoze je v pouzdre invertoru 6, je mozne mit az 6
oscilatoru na ruznych frekvencich z jednoho pouzdra, nebo
v pripade potreby zapojit za jeden oscilator vsech zbyvajicich
5 hradel a posilit jimi vystup. Nebo dat za oscilator jen
jedno hradlo, aby zatizeni vystupu co nejmene zatezovalo
oscilator a zbyvajici 4 hradla osetrit jako nepouzite
(vstupy do L nebo H).

      +---+ 74HC14 (Schmitt. invertor)
      |   |
   +--+   |o-+--o OUT
   |  |   |  |
   |  +---+  |
   |         |
   +-/\/\/\/-+

  ---
  --- C

  ---

Krystalovy oscilator to sice svymi parametry nenahradi ani
zdaleka, ale je spousta aplikaci, kde bohate staci, spolehlive
pracuje a hlavne nese radost z toho, ze taky neco funguje,
coz je v zacatcich ta nejvyssi motivace - nez clovek prejde
na penize :))).

---
Jiri Bezstarosti