Protel konverze schema tester utp do necoho jako gif, bmp

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 14:34:49 CET 2004

Nechci kazit radost z konstrukci uvadenych v tomoto threadu,
ale pokud neco takoveho aplikujete na kabel se spatne,
lec na obou stranach stejne zapojenymi pary (vzhledem
k jejich spravnemu usporadani nic neobvykleho), bude to
hlasit plne funkcni kabel prestoze skz nej neprojde ani jeden
paket (u par metru je to jedno, ale tam si take obvykle muzete
snadno cely kabel prohlednout, u 50 m to proste nechodi).

Pary v TP kabelu jsou krouceny z tak silnych vodicu a s takovou
permitivitou izolace, aby pri dotyku izolaci po cele delce byla
impedance cca 100 Ohm. Pouziji-li se vodice z jinych paru
jako jeden, bude impedance radove vyssi, coz pri vetsi vzdalenosti
znamena naproste znehodnoceni signalu v dusledku odrazu
(radioamateri si jiste dokazi predstavit, co se deje treba pri
CSV=20). Maximalne zabavna situace pak vznika, pokud
nahodou v jednom paru vyuzijete jeden vodic v signalu RX
a druhy v TX, potom se pres kapacitu vytvori permanentni
kolize...

V priloze dodavam schema testeru, ktery tento problem
resi. Silne naznacena cast prijimace indikuje stav paru
pro komunikaci potrebnych, tenka ostatni. Pokud
vyzadujete odolnost proti pripojeni k telefonni lince,
lze do serie s odpory a ke vsem portum MCU pripojit
kondenzatory 4,7-10 nF.

Procesor musi byt takovy, aby mel vystupy plnohodnotne
pro obe polarity. Vyhovuji napr AVR, nebo PIC a dalsi
ktere byly od pocatku koncipovany jako CMOS,
nevyhovuje napr 2051, nebot ma log 1 tvorenou
pull-up odporem a tak nemusi vytvorit dostatecne
stridave napeti na kapacite delsiho kabelu.

Obsluzny program napiste tak, aby postupne na
jednotlive porty privadel co nejvyssi kmitocet
(alespon stovky kHz) po takovou dobu, aby bylo
dobre rozpoznatelne, zda sviti vzdy jen 1 LED.
Optimalni je, kdyz program nejprve pomalu projde
vsechny 4 pary, potom udela pauzu a nasledne
vsechny "problikne" rychleji a toto i s pauzou nekolikrat
zopakuje a potom znovu zacne s pomalym prepinanim.
Pri pomalem prepinani by mel byt kmitocet nizsi,
nebo bez kondenzatoru i ss napeti.

Pri kontrole kabelu pak pri pomalem prepinani
rozpozname spravne parovani (musi vzdy svitit jen
jedna LED), nasledne podle poradi rozsveceni
muzeme rozlisit, zda se jedna o kabel "normalni",
nebo krizeny (napred 2. potom 1.). Nesviti-li
nektera LED jen pri pomalem prepinani,
dotycne vodice patrne nejsou vubec spojeny,
ale VF prochazi kapacitou.

Vysledek samozrejme neni na 100 % (zejmena
u kratsich kabelu) ale jistota ze sit bude fungovat
je preci jen dost vysoka.

V dolni casti obrazku pak vidime spravne zapojeni
kabelu (vlevo nekrizeny, vpravo krizeny). Na cernych
parech z hlediska site nezalezi (v zadnem rezimu
se nepouzivaji).

Perlicka na konec: Setkal jsem se se situaci, kdy by asi
tester pri VF delal velmi zajimave veci a pri NF by nektere
LED nesvitily, tedy na obou stranach bylo zapojeni zcela
odlisne: Na jednom konci byl konektor zapojen spravne
a na druhem byly pary "hezky jeden za druhym". Vysledkem
bylo, ze sit pri 100 Mbit jakz takz fungovala a pri prepnuti
na 10 chodit prestala:-)))

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Ales Filip" <alesfilip@quick.cz>