Chemikalie

JaK hwnews
Středa Březen 17 14:34:44 CET 2004

Po autora puvodniho dotazu:

Kupte si novou baterii. Pokud Vas telefon
neni staven pro Li-Ion, kupte znovu NiMH.
Nabijeci proces je naprosto odlisny a byly
by to vyhozene penize.

Nyni odpoved:

Ten navod asi zni opravdu silene, ale mam to vyzkouseno,
vysledkem je obvykle funkcnost po dobu nad 50 % casu
pri nove baterii, ale jak jiz bylo receno, brzy se to zas
vrati ke starym hodnotam...

Dluzno dodat, ze jsem to provozoval prevazne s baterkami
do notebooku s kapacitou okolo 2-3 Ah a pouzival jsem
proud blize nedefinovane hodnoty (trafo s usmernovacem
natvrdo ke clanku) okolo 20-50 A.

Postup jsem vymyslel nekdy kdyz mi bylo 15 pro
NiCd sintrovane aku a celkem se sam divim, ze funguje..
Ovsem uplne nepochopitelne je, ze funguje i pro NiMH
(jejich princip je totiz naprosto odlisny, nebot jsou to
snad vodikove akumulatory se skladovanim vodiku
v hydridu?). Je to mozna jediny dostatecne teoreticky
neoduvodneny postup, ktery pouzivam.

Uvedeny postup odstranuje jednak problem
se snizenim kapacity, dale vysoky vnitrni odpor
a samovybijeni, pricemz obnoveni kapacity je
ovsem znacne docasne.

Velke proudy jsou naprosto nutne, protoze jinak
nelze presne rozlisit konec nabijeni, jenzto se pozna
podle toho, ze napeti zacne klesat a to tim vyrazneji,
cim vetsi proud prochazi. (nabijeni proudem 0,1C
po dobu 14 h je sice dobra vec, ale pokud nevite
hodnotu C je naprosto k nicemu).
Pri takovychto proudech je to opravdu nazorne,
zejmena za pouziti rucickoveho voltmetru, kdy
rucicka nekolik sekund viditelne stoupa, pak dojde
ke zpomaleni, znovu zrychli a nakonec klesa.
Dluzno dodat, ze pri malych proudech se take
nedostavi kyzene zvyseni kapacity, ani pokles
odporu, nebo jsou zanedbatelne.

Poznamka o pripojeni k voltmetru mela zduraznit
samostatne pripojeni voltmetru kvuli prechodovym
odporum.

Drzeni holou rukou je naprosto nutne kvuli
dostatecne rychle reakci na zvyseni teploty,
nebo vibrace ci bublani uvnitr clanku (takovy
jiz jedine vyhodit).

Ovsem uznavam, ze pro zacatecnika to neni
a take rozhodne doporucuji koupit novou
baterii.

Varovani: NIKDY nezkouset s Li-Ion!!!

Pavel Hudecek