Mirne OT - iontomenic

zaloha zaloha
Středa Březen 17 14:25:39 CET 2004

Jo jo, je uzasny, jak jste to odhadl, i kdyz takhle na dalku... Kdyz jsem to
rozebral, slozil zpet a kontroloval funkci, bylo mi jasne, ze pricinou
nejakeho trvalejsiho prutoku pres sul muze byt skutecne jen ten solenoid. On
opravdu pri vyndavani mel vypadly jakysi ochranny "kosicek", co se o nej
opira uzaviraci kuzelka s jadrem, takze si myslim, ze to cele klidne mohlo
"viset" a prutok solanky byl trvaly... Mno, navsteva servisaka by jiste pod
dva litriky nesla a takhle jsem se alespon poucil.

Jeste k tem hadicim: i to je temer presne odhadnuto, jediny rozdil je v tom,
ze pro odpad regeneracniho mnozstvi solanky je vyuzita vystupni hadice z
iontomenice. Solenoid se otevira na chvili nekdy behem myciho procesu (pak
nasleduje rada oplachu), takze to v nadobi nevadi.

K tomu davkovani solanky: na boku mycky je doslova silena soustava
prepoustecich pruhlednych kanalku (v takovych dvou PP deskach), kterymi
ruzne proteka voda v zavislosti na momentalnim modu. Podle nastaveni sroubku
tvrdosti vody se jedna vertikalni cast tech kanalku slouzici jako zasobnik
vice ci mene naplni vodou a pak po otevreni solenoidu ta voda pouhym
rozdilem hydrostatickeho tlaku (kanalky jsou vys nez iontomenic) stece do
zasobniku se soli a odtamtud vytlaci cast solanky do iontomenice. Proste,
jednoduche a funkcni. Cele ty kanalky mi mimochodem pripominaji cosi jako
fluidicky obvod (doufam, ze to nekomolim) - analogie elektrickych obvodu,
ale na bazi kapalin nebo plynu...

Zaverem by me docela zajimalo, zda do mycky muzu pouzit normalni jedlou sul.
IMHO je jediny rozdil v tom, ze v ni je navic trosicku jodidu draselneho -
vadilo by to? Nebo je jeste nejaky jiny rozdil? Duvod je samozrejme cenovy -
ta jedla sul je mnohem levnejsi...

Diky

Jirka

>Evidentne se po.... ten solenoid nebo neco kolem nej (nejake tesneni atd.)
Funguje to tak, ze Ionty Ca, co delaji vodni >kamen a skvrny na skle po
zaschnuti se zameni za ionty Na (proto se tam sype ta sul). Te soli by se do
tech kulicek melo >dostat jen tolik, kolik se vymeni za Ca ionty. Takze v
mycce (tu svoji jsem az tak nhluboko otevrenou nemel) je zrejme >davkovac,
ktery tam pri kazdem napousteni vody asi cakne trochu soli, podle toho jak
je nastavene kolecko tvrdosti vody.
>Co vzdy v navodech zduraznuji je, ze by se do nadobky na sul nikdy nemel
dostat zadny saponat (lestidlo do mycky) ani >myci prasek.

>    Jakub Serych
>
>Jeste k tem trem hadicim. Normalni provoz: jednou priteka voda, druhou
vyteka bez nezadoucich iontu.
>"recyklace" iontomenice: plivne se tam trochu soli a do odpadu (treti
hadice) se vyleje voda plna nedadoucich Ca iontu.