Problem-brucanie zvuku

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 14:25:15 CET 2004

Pro domaci bastleni pouzivam vyhradne SMD (od doby, kdy se mi
rozbila vrtacka:-))), jen obcas nekam musim dat i nejakej vetsi elyt
a pod. Z takovych soucastek potom taky delam "SMD".
Zakladni zjisteni po trose praxe:

SMT je mene pracna:
- Odpada vrtani a pri navrhu DPS je strana soucastek = strana spoju.

A take mene narocna na presnost:
- Kdyz vyvrtate 20 direk ze 40 o 0,3 mm vedle, nikdy tam
DIL nedostanete, zatimco kdyz je 68 ze 68 pajecich ploch
pro TQFP s rozteci 0,8 mm ujeto tez o 0,3 mm, nic se nestane.
- Prutahy mezi nozickami u beznych IO s rozteci 1,27 mm
se kupodivu kresli snaze, nez u jejich DIL ekvivalentu.

Soucastky SMD se lepe paji pistolovou pajeckou,
nez mikropajkou:
- Lepsi davkovani cinu (predem naberete na hrot a kdyz je ho
moc, muzete odklepnout a take muze byt libovolna prodleva
mezi nabranim a pouzitim). Vyjimku tvori pouzdra s rozteci
0,4 a mene mm, jenz se dobre paji pouze pastou + horkym
vzduchem, pistolkou jdou hure, ale je to stale proveditelne.

Pouzivam pistolovou pajecku vybavenou smyckou s prodlouzenou
zivotnosti, kterou prodavaji v Compu v Praze, nejmensi velikost
(do Ostravy by vam ji mozna nekdo mohl dovest, nebo poslat).
Verze z GM je naprosto nevhodna, nebot hreje priliz. Dale
pouzivam cin 1 mm, kalafunu, pinzetu a soucastky pri pajeni
pridrzuji nehtem. Plosne spoje kreslim rucne technickym perem
Farber Castell 0,35 mm.

Tyto "technologie" umoznuji pripajet cokoli, jedinou vyjimkou
jsou pouzdra BGA.

Pro nejsnazsi nauceni se pajeni SMD doporucuji sehnat
nejaky stredne stary MB, nahrat nad plynovym sporakem,
(pozor: Strasne to smrdi!) az budou z pod nej slehat plameny
a pak klepnutim o tvrdou podlozku sesypat odpajene soucastky.
Nyni si muzete vyzkouset takto zdarma ziskane soucastky zapajet
do vlastni DPS, jenzto muzete bud nakreslit, nebo vyrobit jakkoli
jinak.

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Krucinsky Ladislav" <ladislav.krucinsky@linde-mh.cz>