Award flash

zaloha zaloha
Středa Březen 17 14:25:06 CET 2004

Ne, opravdu by to nebylo rychlejsi.

Kdysi davno bych s Vami souhlasil, ale to uz je
pryc a kdyz ted nahodou hledam nejakou
hodnotu mezi "normalne popsanymi" odpory,
rikam si vzdy neco jako ze je to hroznej wopruz,
kdyz ten odpor nahodou lezi textem dolu a vubec
je proste moc prace cist vsechna ta cisla.

Kdyz hledate odpor s barevnym kodem, je to
daleko rychlejsi: Vyberete si nejvyraznejsi barvu
z prouzku dane hodnoty a podrobneji studujete
jen ty, ktere ji obsahuji.

Nebo naopak pri trideni je to take mnohem
rychejsi, protoze obvykle nemate od kazde
hodnoty pouze 1 kus, ale mate spise nekolik
skupin hodnot, takze po chvili tridite bez
cteni hodnot a na zaver jen vizualne zkontrolujete,
zda na hromadce neni nektery jinak barevny odpor.

No a pro ty, jenz barevny kod neznaji:

X - cislo
N - nasobitel (kolik nul se ma pripsat za cisla)
T - tolerance

3 carky: XXN (tolerance vzdy stejna, ale jeji hodnotu
si jiz nepamatuji) Kod zacina blize ke kraji odporu.

4 carky: XXN T
Kod konci toleranci, jenzto byva zlata, nebo stribrna
a je oddelena mezerou.

5 carek: XXXNT
Kod konci toleranci, jenzto byva 1 %, tedy hneda
(neprijemne, pokud hodnota zacina jednickou).

Barvy:

0 - cerna
1 - hneda
2 - cervena
3 - oranzova
4 - zluta
5 - zelena
6 - modra
7 - fialova
8 - seda
9 - bila

Pro nasobitele se navic pouzivaji tyto:

0,1 - zlata
0,01 - stribrna

Take u tolerance maji vyznam, ale jiz si nepamatuji,
jestli je to 5 a 10 %, nebo 10 a 20.

Pri urcovani hodnoty odporu pokud ma 5 prouzku,
toleranci 1 % (dnes nejcastejsi) a navic zacina cislem 1
je vhodne vyzkouset, zda bude vysledna hodnota sedet
do rady E24, popripade je jedna z hodnot ponekud
nepravdepodobna a podle toho poznat, ze ktere strany
se to cte spravne (samozrejme existuji i kombinace,
u nichz to sedi z obou stran do nejake rozumne
hodnoty, ale neni jich moc).

Rada E24 (sude hodnoty jsou E12):

1,0 - 1,1 - 1,2 - 1,3 - 1,5 - 1,6 - 1,8 - 2,0 - 2,2 - 2,4
2,7 - 3,0 - 3,3 - 3,6 - 3,9 - 4,3 - 4,7 - 5,1 - 5,6 - 6,2
6,8 - 7,5 - 8,2 - 9,1

Priklady:
oranzova, oranzova, cerna, hneda, hneda,
tedy cisla: 33011, tzn 330 a jeste jedna 0, ...3300 ohmu,
takze 3,3 kOhm s toleranci 1 %.

zluta, fialova, cerna, oranzova, hneda
47031 - 470 000 Ohm = 470 kOhm

hneda, zluta, cerna, cerna, hneda
14001 - 140 Ohm - neni z E24
10041 - 100 0000 - 1 MOhm

hneda, seda, cerna, cerna, hneda
18001 - 180 Ohm
10081 - 10 GOhm - to asi ne..

Poznamka na zaver: Podone jsou kodovana i cisilka
na SMD odporech, jen neni uvedena tolerance a
spravny smer rozlisime podle toho, ze cislice nejsou
"vzhuru nohama" - XXN, nebo XXXN, ale u malych
hodnot se take vyjimecne vyskytuje XXX, takze napr. 750
muze byt 75, nebo 750 Ohm - tuto hodnotu mam doma
a je to nastesti jediny pripad tohoto kodovani, se kterym
jsem se setkal.

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Petr Zbranek" <petr.zbranek@ksprogram.cz>