tvarovaci obvod k citaci

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 14:24:39 CET 2004

Zakladnim principem hystereze je prave potlaceni linearni
oblasti. Tzn. jakykoli zpusob zavedeni hystereze z principu
znamena odstraneni linearni oblasti. Staticky to funguje tak,
ze jakmile napeti prekroci rozhodovaci uroven, tato se
s pomoci kladne zpetne vazby posune o kousek zpet, proti
smeru prekroceni, takze pro navrat je nutno prekonat
vetsi napetovou vzdalenost (pasmo hystereze). Tim jsou
vlastne jakekoli zakmity eliminovany.

Jeste by tu teoreticky mela vzniknout jista linearni oblast
v miste tesne pred rozhodovaci urovni. Tomu se zabrani
tim, ze zesileni je dostatecne vysoke a zpetna vazba nastavena
tak, aby proces vedouci k uplnemu prekmitnuti vystupu
byl zahajen jiz v okamziku, kdy vystupni napeti jiz sice
neni uplne na hranici saturace, ale jeste nezasahuje do
zakazaneho pasma nasledujicich obvodu.

Problem ovsem nastane, pokud pouzijete pomaly zesilovac
a rusiva cast prubehu ma dostatecne vysoky kmitocet.
Pro takove kmitocty pak vlastne hystereze prestane platit,
nebot mala ryclost prebehu neumozni vcasny posun
rozhodovaci urovne.

Reseni:

1. Pouzity zesilovac musi byt tak rychly, aby hystereze
spolehlive fungovala pro nejvyssi kmitocet, jaky
hodlate merit a na vstupu se musi nachazet filtr,
ktery vyssi kmitocty ucinne eliminuje.

2. Pro nizsi kmitocty existuje jeste sofistikovanejsi
zpusob, ktery vpodstate pripomina vnitrni zapojeni
obvodu 555: Klopny obvod R-S, ktery nastavujeme
a nulujeme dvema separatnimi komparatory, jenz
maji odlisne rozhodovaci urovne. Zde je pak vlastne
jiz uplne jedno, co se po nastaveni/vynulovani deje,
nebot to jiz na vysledku nic nemuze zmenit, dokud
hodnota nezasahne za rozhodovaci uroven druheho
komparatoru. I zde je ovsem nutno eliminovat vysoke
kmitocty, k cemuz ale staci pouzit komparatory, jenz
budou pomalejsi, nez R-S.

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "David Belohrad" <David.Belohrad@cern.ch>