elektronicky tachometr

Naprstek Jiri-R54332 Jiri.Naprstek
Středa Březen 17 14:24:26 CET 2004

Zde doslo zjevne k nedorozumeni:

1. Uvedeny vypocet se nezabyva realnym vystupnim
vykonem, ale vykonem, ktery je k dispozici.
2. Gravitacni zrychleni v uvaze slouzi pouze pro prepocet
mezi hmotnosti uvazovaneho mnozstvi vody a silou,
kterou bude ciste staticky pusobit ve smeru kolmem
k zemskemu povrchu.
3. V uvaze neni vubec nic o tom, ze by se voda pohybovala
zrychlene (take k tomu neni duvod).
4. Odpor koryta zde neni resen, nebot se predpoklada,
udavany spad je k dispozici tak, ze v urcitem miste
koryta je vodopad se zadanym rozdilem hladin.

Stejneho vysledneho vykonu se ostatne dopracujete
i vypoctem pres rozdil potencialnich energii, nebo
silu na draze:

Budeme-li pusobit silou 100 N na draze 0,5 m,
dodame energii 50 J. Jestlize toto budeme
opakovat jednou za sekundu, dodavame
prumerny vykon 50 W.

Toto je vykon, ktery bude ohrivat vodu, jestlize tato
bude padat volnym padem v malem vodopadu majicim
rozdil hladin 0,5 m pri prutoku 10 l/s. - Potencialni energie
se nejprve zmeni na kinetickou a tato se naslednym
zbrzdenim pri kolmem dopadu do spodni nadrze zmeni
v tepelnou. jestlize nyni vodopad nahradime zarizenim,
ktere bude vodu z horni hladiny na dolni transportovat
tak, abychom dole dostali rychlost nizsi, nez by odpovidalo
volnemu padu, ziskame v tomto zarizeni odpovidajici
procento teto energie a tedy i vykonu.

Priklad:

Voda padajici z 0,5 m bude mit rychlost cca 3,2 m/s.
Jestlize voda dopadajici na dolni hladinu pod nasim
zarizenim bude mit 2 m/s, ztraci se cast energie
odpovidajici druhe mocnine z pomeru 2/3,2, tedy 39 %,
takze jsme odebrali 61 % puvodni kineticke energie.

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz