minielektrarna (drive baterka)

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 14:24:25 CET 2004

> Zrovna tak i vodni mlynky protoze tu rychost te vode stejne dodava
> gravitacni zrychleni. Jen si uvedomte ze ta rychlost toho proudu je
> rovnovaha mezi gravitacnim zrychlenim a silou kterou urychluje tu vodu
> vpred oproti sile kterou se pri tom danem prutoku brzdi ta voda o to
> koryto.

Nikoli presne, nebot rychlost vody proud?c? korytem a "pohanene" gravitacni
energii je (idealne) dana rozdilem potencialnich energii mezi dvema urovnemi
hladiny a ztratami vznikl?mi hydrodynamickym odporem v koryte, kterym voda
tece. V pripade laminarniho proudeni jsou tyto ztraty mensi, v pripade
turbulentniho proudeni jsou vetsi.
Sila, ktera urychluje vodu v koryte, se nazyva gravitacni sila, gravitacni
zrychleni je pouze matematicka konstanta (v pozemskych podminkach),
kvantitativne specifikujici jeji ucinky na hmotu. Nelze tedy rici, ze
gravitacni zrychleni muze byt v rovnovaze se silou.

> :-) ne tak docela - tu vodu urychli na rychlost kterou ma
> odtekat tlak,
> tento tlak nam vyrabi gravitacni zrychleni. Takze pokud vode odebereme
> vsechnu energii tak na to aby zacala odtekat se musi vytvorit
> tlak - musi
> na odtoku stoupnout hladina.

Dtto vyse, voda pod vypusti ma stale potencialni energii rovnou E = m.g.h,
kde h je v tomto pripade nadmorska vyska vypusti. Tato potencialni energie
zpusobi vzhledem k vlastnostem vody (nad 0C je to kapalina) jeji premisteni
ve smeru spadu gravitacniho potencialu.

> Vemte si takovou prehradu - nejedna se o nic jineho nez o
> koryto ohromnych
> rozmeru kde voda tece zanedbatelnou rychlosti a ztraty tim
> tokem jsou take
> zanedbatelne. Pak muzeme vyuzit plne energii danou rozdilem
> tech hladin
> na vstupu a na vystupu, kterou by jinak spotrebovalo to
> protekani potoku
> v koryte na dne te prehrady.

Prehrada neni koryto, prehrada slouzi ke zvyseni potencialni energie
zvysenim hladiny h2 ve vzorci dE = m.g.(h2-h1) ... h2 hladina vody v nadrzi,
h1, hladina vody pod nadrzi (presneji receno na vystupu z turbiny/vodniho
kola).

Zdravim

Jiri Foldyna
mailto:jiri.f@avizo.cz