minielektrarna (drive baterka)

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 14:24:25 CET 2004

On Tue, 12 Nov 2002, Jiri Foldyna wrote:

> Nikoli presne, nebot rychlost vody proud?c? korytem a "pohanene" gravitacni
> energii je (idealne) dana rozdilem potencialnich energii mezi dvema urovnemi
> hladiny a ztratami vznikl?mi hydrodynamickym odporem v koryte, kterym voda
> tece. V pripade laminarniho proudeni jsou tyto ztraty mensi, v pripade
> turbulentniho proudeni jsou vetsi.

A ty ztraty se musi rovnat te energii kterou to na danem useku ziska.
Muze to proudit rychleji mensim prurezem (kdyz ma koryto mensi odpor)
nebo obracene, ale pokud ma byt zachovan konstatni prutok musi to byt
v rovnovaze.

> Dtto vyse, voda pod vypusti ma stale potencialni energii rovnou E = m.g.h,
> kde h je v tomto pripade nadmorska vyska vypusti. Tato potencialni energie
> zpusobi vzhledem k vlastnostem vody (nad 0C je to kapalina) jeji premisteni
> ve smeru spadu gravitacniho potencialu.

Mimochodme - videl jste prehradu kde by voda vypoustena z turbin sla kolmo
k zemi ? Tak by to prece bylo energeticky nejvyhodnejsi - byl by nejvetsi
spad ne ? Ale nedela se to tak, cast spadu se obetuje aby se voda urychlila
smerem vytoku na rychlost odpovidajici jejimu prutoku vystupnim korytem.
Kdyby se to neudelalo, stoupala by hladina v te vypusti tak, az by ten
rozdil tlaku dokazal vyrobit tu potrebnou odtokovou rychlost.

Nejde jen o to ze voda tece z kopce dolu, jde taky o to jak rychle.
Kdyz mate nejaky linearni spad kterym tece nejaky prutok, zprvu tece
pomalu s vyssi hladinou, pak kdyz se urychli hladina se snizi. A to same
by se stalo u te vypusti - pokud by ta odtekajici voda uz nemela potrebnou
odtokovou rychlost, ziskala by ji tim ze by se na zacatku (u vypusti)
zvysila hladina a tim tlak. A tim zvysenim spodni hladiny by se snizil
ten spadovy rozdil.

> Prehrada neni koryto, prehrada slouzi ke zvyseni potencialni energie
> zvysenim hladiny h2 ve vzorci dE = m.g.(h2-h1) ... h2 hladina vody v nadrzi,
> h1, hladina vody pod nadrzi (presneji receno na vystupu z turbiny/vodniho
> kola).

No to je asi na hodne dlouhou diskusi - myslite ze by Vam ta voda pri tom
danem prutoku v koryte o velikosti toho potoka pritekla z mista A kde
prehrada zacina do mista B kde konci a kde je turbina ? To vse s nulovym
spadem ve vysce h2 ? Asi tezko ze - co by ji tim korytem protlacilo kdyz
ne spad ? Ovsem udelate li tam prehradu, tak se to podari - nejde o nic
jineho nez ze se ztraty zpusobene tim proudenim priblizily k nule...