elektronicky tachometr

Michal krestan
Středa Březen 17 14:24:23 CET 2004

Abych predesel spornemu vykladu, nakreslil jsem k textu
i obrazek (v priloze).

Uvod:

1. Predmetem teto uvahy je vodni kolo umistene na misto,
kam nejak (s libovolnym spadem a hydrodynamickym odporem)
priteka 10 l/s a nejak tentyz obem odteka, s tim, ze rozdil hladin
na vstupu a vystupu je presne 1 m. V oblasti uvazovaneho vstupu
a vystupu voda proteka pomerne velkym prurezem, takze je naprosto
zanedbatelny sklon hladin. Predmetem uvahy neni nic, co by se melo
nachazet mimo obrazek, protoze zminovany rozdil hladin na onom miste
byl i pred zapocetim experimentu a take tak zustane...
2. K pohonu je pouzito vodni kolo tvorene nekolika delsimi truhliky
na kvetiny volne zavesenymi mezi dvema koly o prumeru cca 2 m,
ktere jsou pod hladinou nakloneny do vodorovne polohy a v teto
drzeny az do vyzvednuti nad hladinu (k teto konstrukci jsem se
rozhodl proto, aby se zadna voda nevylevala cestou a byl tak
vypocet jednodussi).
3. Na hridel je pres prevod pripojen generator, ktery nabiji akumulator
a je rizen tak, aby obvodova rychlost na polomeru, kde jsou uchyceny
truhliky byla 1 m/s.

Mame k dispozici pouze dva udaje o vodnim zdroji, tedy rozdil hladin
a prutok. Je zrejme, ze pri 1 m a 10 l/s muzeme teoreticky ziskat 100 W.
Nyni uvazujme o ucinnosti naseho "vodniho dila":

1. Pro prenos energie se vyuzije pouze vzdalenost od stredni hladiny
truhliku v nejvyssi poloze k hladine, v nasem pripade 80 cm. Tim
dostaneme 80 W.
2. Mezi truhliky v nejvyssi poloze bude mezera siroka 5 % sirky
truhliku, kterou bude voda volne propadavat, takze dostavame
jen 76 W.
2. Protoze pri dane rychlosti otaceni se truhliky naplni jen asi 2 cm
pod okraj, bude je dole nutno zatlacovat pod hladinu, cimz ztratime
stredni hodnotu rozdilu, tedy 1 cm, takze mame jiz jen 75 W.
3. Protoze rychlost klesani dolu je na hladine 1 m/s, odnese si
kazdych 10 kg s sebou 5 J, takze nam z celkoveho prikonu
zbyde 70 W.

Mame tedy k dispozici 70 W v podobe soucinu 1/2pi otacek
(0,159 ot/s) a tociveho momentu 70 Nm. Z toho se jeste cast
ztrati na mechanickych ztratach (nejvice asi hydrodynamickym
odporem truhliku pohybujicich se pod hladinou) a cast na
energeticke ucinnosti generatoru.

Poznamka: Pro praktickou realizaci je samozrejme jednodussi
pouzit variantu s truhliky napevno pribitymi pod vhodnym uhlem
a kolo bude mit mensi prumer, optimalne asi takovy, aby se jen
mirne machal ve vode dole. Ucinnost bude podobna, spise vyssi.
Jinak truhliky se mi jevi jako nejlepsi, protoze jsou pomerne
melke a pri tom maji velky objem.

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Petr Simek" <psimek@jcu.cz>