Konstrukce krokacu - Re: baterka

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 14:24:12 CET 2004

Petr Simek wrote:
> [...]
> a pak kdyz se prekona urcita sila tak to rychle preskoci na dalsi krok.
> Tenhle motor mi daval pri 2 otacky/sec asi 5V naprazdno a do zkratu cca
> 100mA a to uz sel hodne ztuha.
>
> Druhy jde naprazdno tocit zcela volne ovsem jako generator neda skoro nic.
> Zkusil jsem jedno vinuti budit proudem asi 0.5A a pak se zacne mechanicky
> projevovat obdobne jako ten prvni - jsou citit ty kroky pri otaceni . Taky
> zacal v tom druhem vinuti neco davat - asi 5V a proud 30mA pri 1ot/sec.
> Takze spotreboval vic elektriky nez vyrobil + prace.

Ten prvni ma v rotoru permanentni magnet, ten druhy asi ne a mohl
by to byt reluktancni motor - kroutici moment je v nem vyvozovan
pritazlivou silou mezi buzenym polem statoru a feromagnetickymi
polovymi nastavci rotoru. V rotoru pak muze byt jen vhodne tvarovany
'kus zeleza'.

> Predpokladal jsem ze krokac se to bude chovat naprazdno tim druhym
> zpusobem - volne otacet, ze by pri tom mel generovat napeti a pri zatizeni
> ze by mel klast odpor.

Vetsina krokovych motorku se dnes vyrabi s PM v rotoru a vyniklymi
poly statoru. Tim pak vznika ten 'cogging' tedy skokova zmena
momentu pri otaceni rotorem. Da se to potlacit, ovsem na ukor
ucinnosti a momentu motoru. V nekterych aplikacich se toho naopak
vyuziva k fixovani klidove polohy pohaneneho mechanismu.

> Myslel jsem ze brushless krokac ma v rotoru permanentni magnet
> s polovymi nastavci a ve statoru civku s polovymi nastavci.

Byva tomu tak, jen ne vzdy tam musi byt ty polove nastavce.

--
Regards
           Petr Krc