Mereni tepla v zasobniku vody + max delka SPI

Jiří Krul jKrul
Středa Březen 17 14:24:10 CET 2004

Nechci vam brat iluze, ale :

> 65stC a bude tam mit 20t vody tak ma nasporino 3.4MJ tepla.
> Nevim kolik je treba na vytopeni rodineho domku, ale tusim, ze je to velmi
> blizko te spotrebe za zimu.

Neznam inkriminovany rodiny dum, ale pokud jde o beznou moderni stavbu
rekneme: 44cm cihla porotherm (tj k=2,93), bezna okna (dvojta skla) a bezna
velikost stavby budou ztraty cca 100-120 MJ/rok.
Pokud jde o super izolovanou stavbu s k=5 tj. napriklad:  sendvicove zdivo
17.5cm cihla, 18cm polystyren a 11,5cm prizdivka,  uznate ze takovych staveb
v CR moc neni  (kdyz jsem chtel 18cm polystyren do jadra zdiva tak me
vetsinou povazovali za magora).
Budou pri pouziti specialnich oken s k=1.1 ztraty cca 60-80 MJ/rok.
Jinak receno vase teoreticke 3.4MJ jsou radove jinde.
Pokud prozradite z coho je stavba postavena a jaka je plocha sten a oken
prozradim vam jake ma tepelne ztraty ponekud presneji :-)).

Hlavni problem vasi konstrukce nevidim v zpusobu mereni, ale v zabraneni
tepelnym ztratam, ve vasi nadrzi.
Pro jednoduchost pokud vasich 20m3 vody budete skladovat v krychlove nadrzi
bude plocha sten cca 44m2
Pri teplote okoli rekneme 5C a vody rekneme vasich 65C a izolaci 30cm
polystyren budou ztraty cca 350W
Suma sumarum mate slusny ohrivak maticky Zeme.
V podstate existuje jedine rozumne reseni takoveho projektu a to postavit
vytapeny objekt okolo nadrze,tepelne ztraty pak prochazi skrz objekt a tim
ho vytapeji :-))).

> No nevim bojler se mi ohrival vzdy v noci. A pak se z neho cely den brala
> postupne voda. Nijak jsem nepozoroval, ze by se treba ta voda treba do
> vecera promichala. I vecer kdyz jsem se myl a rozhodl se bojler vybrat tak
> to obdobi "varovani" bylo neskutecne kratke. :-)

Pokud jde o rozvrstveni tepla v kapaline pak je pravda, ze teplo se
prirozenou konvenci siri , existuje na to rovnice, ktera obsahuje
spoustu koeficientu, ktere se stejne musi zjistit merenim a tak v paxi se
pouziva metoda mereni teploty v x (zpravidla 3) hladinach a nasledne se
pocita "odhaduje"
obsah vyuzitelne energie v nadrzi.
Konstrukce bojleru  je takova, aby sireni tepla konvenci bylo minimalni a
prechod mezi "teplou" a "studenou" vodou byl co nejostrejsi. Cim je bojler
mensi tim je tento prechod ostrejsi (voda se neme promichava vlivem proudu
privadene studene vody)

Slunecni kolektory obecne jsou relativne problematicka vec, v CR dopadne na
m2 plochy teoreticky cca 1000 kWh energie za rok budme velci optimiste
a predpokladejme, ze z toko dokazme vyuzit 80% tj. 800kWh/rok pri cene
1Kc/kWh je prinos cca 800Kc/rok Cena spickoveho kolektoru Viessmann, vcetne
technologie vycazi  cca 10.000,- Kc/m2.

The END