Mereni tepla v zasobniku vody + max delka SPI

Kubat Tomas tomas_k
Středa Březen 17 14:24:09 CET 2004

100GJ - domek/rok. (prumer)
tomik.

-----Original Message-----
From: Vicek Radek [mailto:vicek.radek@ozjc.cpost.cz]
Sent: Tuesday, November 19, 2002 1:46 PM
To: hw-news@list.gin.cz
Subject: Re: Mereni tepla v zasobniku vody + max delka SPI

> [...]
>Pokud jde o super izolovanou stavbu s k=5 tj. napriklad:  sendvicove zdivo
>17.5cm cihla, 18cm polystyren a 11,5cm prizdivka,  uznate ze takovych
>staveb
>v CR moc neni  (kdyz jsem chtel 18cm polystyren do jadra zdiva tak me
>vetsinou povazovali za magora).
>Budou pri pouziti specialnich oken s k=1.1 ztraty cca 60-80 MJ/rok.
>Jinak receno vase teoreticke 3.4MJ jsou radove jinde.
>Pokud prozradite z coho je stavba postavena a jaka je plocha sten a oken
>prozradim vam jake ma tepelne ztraty ponekud presneji :-)).

Dum neni muj a jak jsem psal nechci se v tom angazovat vic nez to bude
nezbytne. Nicmene pokud jste cetl pozdejsi prispevky tak jsem udelal chybu
pri vypoctu a ta energie je 3.4GJ.

20000kg*4.2kJ/kgC*delta 40stC= 3 360 000kJ = 3.36GJ

coz je 28x vic nez uvadite

>Hlavni problem vasi konstrukce nevidim v zpusobu mereni, ale v zabraneni
>tepelnym ztratam, ve vasi nadrzi.
>Pro jednoduchost pokud vasich 20m3 vody budete skladovat v krychlove nadrzi
>bude plocha sten cca 44m2
>Pri teplote okoli rekneme 5C a vody rekneme vasich 65C a izolaci 30cm
>polystyren budou ztraty cca 350W
>Suma sumarum mate slusny ohrivak maticky Zeme.
>V podstate existuje jedine rozumne reseni takoveho projektu a to postavit
>vytapeny objekt okolo nadrze,tepelne ztraty pak prochazi skrz objekt a tim
>ho vytapeji :-))).

Pokud vim tak nejmensi povrch k danemu objemu ma koule takze valec s
kulovymi cely bude nekde mezi tim.
Dalsi vec je, ze musite pocitat s tim ze teplotni spad mezi okolni zemi
nebude tech 60st (jen na zacatku) ale pak se zacne projevovat tepelna
vodivost zeme a ta zavisi na mnoha okolnostech (obsah vody, slozeni atd.).
Idealni reseni by bylo mit tu nadrz pod domem.

>Konstrukce bojleru  je takova, aby sireni tepla konvenci bylo minimalni a
>prechod mezi "teplou" a "studenou" vodou byl co nejostrejsi. Cim je bojler
>mensi tim je tento prechod ostrejsi (voda se neme promichava vlivem proudu
>privadene studene vody)

Proc u maleho je to michani mensi? Rekl bych ze to bude presne naopak. Pri
stejnem prutoku napr. 5l/s to v 50l bojleru udela pekny zmatek a v bojleru
500l to ani nepoznate. Navic v tom vetsim bojleru je vetsi moznost (misto)
udelat kvalitnejsi vstup, ktery neviri vodu.

>Slunecni kolektory obecne jsou relativne problematicka vec, v CR dopadne na
>m2 plochy teoreticky cca 1000 kWh energie za rok budme velci optimiste
>a predpokladejme, ze z toko dokazme vyuzit 80% tj. 800kWh/rok pri cene
>1Kc/kWh je prinos cca 800Kc/rok.

Nechci Vam do toho kecat, ale jakej se u Vas pise rok. Posledni vyuctovani
za elektriku mi tvrdilo neco skoro o 4Kc za kWh. Takze navratnost jednoho
m^2 je tedy 3roky.

>Cena spickoveho kolektoru Viessmann, vcetne
>technologie vycazi  cca 10.000,- Kc/m2.

Ano. Ale daji se vyrobit i mnohem levneji. Napriklad velmi dobre funguji
kolektory z polykarbonatovych desek (dutinek). Staci na ne jen pridelat
nahoru a dolu sberac. A umistit do izolovane zasklene bedny.

RadekCX