(OT) Dancall

Bitovod hw
Středa Březen 17 14:23:53 CET 2004

Rad bych to uvedl na pravou miru, rekneme, ze jsem o tom neco zaslechl :)

Pri zavedenii GO byla prvni verze SW, ktera nechavala vse na telefonu -
vcetne odecitani vysky kreditu, proto nebylo (a dodnes neni) mozne pouzivat
telefony, ktere tuto fci nepodporuji. Nejvetsi "prusvih" byl s Ericssonama
GH318 (Nebo GA? Ted si nejsem jistej pismenkama, 318 to byla urcite, takova
cihla bez flipu, umelo to jen prijimat SMS, ale nedaly se poslat), ty
neumely kredit odecist, ale nechavaly si to zvesela pro sebe. Pote, co na to
lidi prisli a zacali patricne vyuzivat, doslo k upgrade SW na utrednach tak,
aby byly castky uchovavane duplicitne jak v telefonu, tak na ustredne a v
pripojene databazi, s tim, ze to, co tvrdi telefon, je pouze orientacni a
smerodatne je to, co vidi ustredna.

Kdyz jsem se trochu zajimal o to, proc tedy neni mozne pouzit "hloupe"
telefony, co neumeji odecitat kredit na karte, zjistil jsem, ze -predevsim-
z marketingovych duvodu, proto, aby zakaznik mohl kdykoli na displeji
telefonu videt zbylou vysi kreditu (ze se to obcas s ustrednou trochu
rozchazi je zjevne vedlejsi - to, co ukazuje telefon, je vzdycky castka
vyssi, nez ta, o ktere vi ustredna. Je to z technickych duvodu, pricina by
byla na dlouhe psani) a operator se tim mohl pysnit pred konkurenci. Nemluve
o tom, ze jestlize se jednou zacaly pouzivat prepaid karty od jednoho
dodavatele vcetne SW reseni, uz nebyla cesta zpet (tedy samozrejme byla, ale
za neunosnych nakladu), takze bylo rozhodnuto pokracovat a vytezit z toho
pokud mozno co nejvic...

Pokud je mi znamo, tak NEDOCHAZELO k masove vymene GO karet z tohoto
duvodu - blokace tohoto jevu opravdu probiha na SW urovni na ustredne.

Kdyz ztratite predplacenou kartu, tak nejak neni duvod k vymene ci nahrade -
v okamziku, kdy ji nekdo jiny "najde", muze tento kredit vyuzit a pripadne
prikoupit dalsi, tim by operator prichazel o korunky (jo, ja vim, je to
trochu demagogie, ale to je v podstate oficialni stanovisko), ze stejneho
duvodu neni zrovna zapotrebi tu starou kartu blokovat. Pokud je mi znamo,
tak v pripade ztraty (z jakehokoli duvodu, tedy napr. i kradezi) operator
nenahradi kartu se starym cislem - je to chapano, jako soucast nabizenych
sluzeb: "Jestlize neni smlouva, muzete si zavolat, muzete psat, ale vic od
nas nechtejte..." Na pausalovych kartach je samozrejme situace malicko jina,
je tim vyvijen takovy neprimy tlak na zakaznika, aby presel na pausal (to
clovek oceni zvlast v okamziku, kdy mu telefon s GO kartou ukradnou :)

Pokud vim, nedela nahradu kreditu v pripade ztraty zadny z operatoru (mozna
se mylim, posledni dobou nesleduju novinky uplne peclive), takze to neni
jenom vlastnosti GO systemu...

Pavel