Zahadne odchazeni 89C51

Bohumil Kinzel bohumil.kinzel
Středa Březen 17 14:23:51 CET 2004

Kapacita je u svodice prepeti ve stejnosmernem napajeni
naprosto irelevantni, kdyby byla o par radu vyssi, mohla
by dokonce pomoci:-)))

Odpor pred vstupem napajeni je ovsem naprosto zasadni.
Limitnim faktorem je jednak maximalni ztratovy vykon
na zenerce/transilu a jednak to, ze ubytek napeti s rostoucim
proudem roste (sice podstatne mene nez na odporu, ale
presto staci k tomu, aby pri vetsim proudu napeti nakonec
vzrostlo treba o nekolik desitek % nad jmenovite Uz).
Hodnotu odporu je optimalni volit co nejvyssi tak, aby
byla unosna pro maximalni hodnotu odebiraneho napajeciho proudu.

Priklad: Obvod ma odber do 100 mA pri 5 V a je napajen z 10-14 V
pres stabilizator 7805:
Do serie s napajenim vlozime odpor, na kterem bude pri max. proudu
takovy ubytek napeti, aby pri minimalnim vstupnim napeti byla dostatecna
rezerva pro stabilizator. Pouzijeme tedy 20 Ohm, takze pri 100 mA
z 10 V za odporem zbyde jeste 8 V pro 7805.
Paralelne k napajeni (za odporem) dame zenerku takovou, aby ani pri
nejvyssim napajecim napeti a jeste s nejakou rezervou nedoslo k jejimu
otevreni a zaroven aby pri nejvyssim prepeti pri tomu odpovidajicim
proudu napeti na ni neprekrocilo mez pro stabilizator. Pouzijeme-li
napriklad zenerku na 18 V s vnitrnim odporem 10 Ohm pri 1 A,
dosahne napeti 35 V (max pro 7805) pri proudu neco pres 1,7 A,
tedy pri vstupnim napeti 69 V (35 V je na ZD a 34 na odporu)

S transilem na tom budeme o poznani lepe (je to vpodtate
vykonova zenerka pro velke pulsni vykony):

Pouzijeme napriklad transil P6KE18A (600 W), ktery ma pri max
proudu 24 A ubytek napeti 25,2 V: Proud 24 A bude prochazet
odporem 20 Ohm pri napeti 480 V. Tedy pustime-li na vstup
napeti 500 V, dostaneme pouze 25 V.

Pokud v obou predchozich prikladech pouzijeme odpor pojistky,
ktery bude dejme tomu 0,1 Ohm (normalne spise jeste o dost
mene), dostaneme tato max unosna prepeti: 35,16 V a 27,6 V...

Dalsi vyhodou dostatecne vysokeho odporu je pak to,
ze pri mensich prepetich zarizeni nejen prezije, ale prezije
i pojistka, takze bude nerusene dal pracovat, zatimco bez
odporu musite pokazde prijit a odeslou pojistku vymenit.

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "AZE" <aze@seznam.cz>