Vypocet odmocniny

Ales Martinik amartinik
Středa Březen 17 14:33:51 CET 2004

Pokud je cislo male (2 byte), je vysledek do 256 a nemate (nechcete) deleni,
pak staci vyuzit vlastnosti, ze x na druhou = suma lichych cisel od 1 do
2x-1
10^2=1+3+5+7+9+11+13+15+17+19
Takze v jedno registru (paru) mate liche cislo (na pocatku 1), ve druhem
odmocnovane cislo, odecitate obsah registru s lichym cislem, ktere se
zvetsuje v kazdem cyklu o 2, az je vysledek <0, pak pocet cyklu (max 256) je
vysledek.

Pro fajn smekry existuje algoritmus, ktery je podobny deleni, ale neodecita
se konstantni delitel, ale mezivysledek odmocnovani s jednim pridanym bitem.
Bylo to popsano v HP Journal nekdy kolem roku 78, pred 20 lety jsem si s tim
hral. Tento algoritmus je tedy stejne rychly jako deleni, tedy cca 5x
rychlejsi nez vypocet pomoci iterace (pri dobrem odhadu odmocniny staci cca
5 cyklu iterace, ve ktere je deleni a odmocnina je hotova).
A. Martinik