Perpetuum mobile (was: Re: Re(2x): MEG)

Jaroslav Lukesh lukesh
Středa Březen 17 14:30:57 CET 2004

Odes?latel: vicek.radek@ozjc.cpost.cz
> P.S. Ty dva moturky spojene paralelne jsem vymyslel take. Ty nefungujou.
> Aspon to mame overene ze dvou nezavislych zdroju. :-)))

Ze tri, me taky :) Ale otec mi to pak vysvetlil, kdyz jsem mu chtel
odmontovat dynamo z kola. Pak mi radeji koupili skladacku i s dynamem :)
ale to uz jsem ho nechal na pokoji.

Otazky kolem perpetua mobile se tu objevuji posledni dobou docela casto,
zhruba kazdy mesic-dva.

Kazdeho kdo kdysi hloubal nad fyzikou muselo neco "donekonecna pracujiciho"
napadnout. Chtel bych celou diskusi na toto tema uz uzavrit, byt nejsem ani
moderatorem, puvodnim pisatelem, ani k tomu nejsem povolan. Proste tyhle
veci jsou kazdeho takova mala mila soukroma zalezitost, dokud mu to
nefunguje tak, ze by byl schopen vracet hromadu energie do rozvodne site.
Nekazte mu to proto vedeckym skepticismem.

Mam takovy maly namet pro hloubave: zkuste si vzit kapilaru tj takova tenka
sklenena tycinka kterou kdyz date do vody, tak se ta voda v ni vysplha. Cim
tenci prumer diry, tim lepe. Vyzkousejte si, do jake vysky se ta voda
jeste vysplha (dost to zavisi prave na tom prumeru diry) a kousek pod timto
bodem
ji zahnete nad plamenem. Vemte si dve nadobky, jednu prazdnou a druhou
plnou vody. Ta plna vody bude dole, prazdna nahore pod vypusti kapilary,
pricemz spodni konec kapilary bude ponoren do vody v te dolni...

"Hrich" meho mladi: predstavte si rotor s N magnetu a stator s N+1. Z jedne
strany
magnetu na rotoru i statoru by bylo stineni z feromagnetu a diamagnetu s
uzavrenim tak, aby se nejvice podobal funkci magnetickeho monopolu (kdyz
jsem to vymyslel, monopoly jeste nebyly objeveny). Prostor vyplnte
(fero)magnetickym plynem nebo tekutinou. Hadejte co to udela? Dneska, kdy
uz byly objeveny magneticke monopoly (ale kam se kurnik podely??! uz jsem o
nich neslysel aspon 8-10 let) by to bylo jednodussi (pokud by se je
podarilo dat dohromady, je to totiz jenom jakasi castice :), tohle je ale
prece jenom uz dost stare.

Mimochodem, i mladi chemici maji obcas spady nynalezt vecny motor, ale
nikoli na (elektro)fyzikalnim zaklade, nybrz na chemickem principu.
Kdybyste mel slouceninu (pro jednoduchou predstavu treba vodu), kterou
pomoci katalyzatoru rozbijete na prvky, ktere spolu dale reaguji, mate ho
taky (nebo naopak - pomoci katalyzatoru reaguji prvky, ktere se jinak s
uvolnovanim energie rozkladaji). Oj, ted jsem zpusobil casovou ujmu mladym
hloubavcum. No, zkuste hledat vhodne slouceniny a katalyzatory, treba se
vam povede neco najit (mimochodem - nalezt to lze, kdysi mi to nekdo
ukazoval). Ovsem energie, kterou takto ziskate je asi takova jako z te
kapilary :( --- ale treba udelate diru do sveta!

Jen tak pro zajimavost, samotny Einstein pozdeji prohlasil o teorii
relativity ze je neuplna, ale krasna. A cely zbytek zivota se snazil najit
dokonalou rovnici (taky ze ji nasel, ale nikomu ji nedal). A hadejte s
jakymi slovy umiral? (castecna napoveda: minula zavorka)

Ale uz dost. Nechci abyste se na mne divali jako na popiratele fyzikalnich
zakonu. Jsem skeptik, takze i jako takoveho me berte.

Za nejdokonalejsi perpetuum mobile vsak povazuji zivot samotny. Ze dvou
lidi miliardy.

Zdravi JL.