Stabilizace 12V v automobilu pomoci LM338

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 14:27:16 CET 2004

On Thu, 30 May 2002, David Liter?k wrote:

> Vazeni jedinci, potrebuju pomoci
>
> Mam zesilovac s napajenim 12V ~ a chci jej dostat do automobilu. Uvnitr
> je gretzuv mustek a kondenzator pro filtraci, ten zrejme obejdu, ale
> nevim zda-li to neni zbytecne, tot prvni dotaz.
> Pokracuji: zesilovac je postaven na zaklade op. zesilovace TDA8511J,
> ktery je omezen na 15V max, potrebuje alespon 3A. Poridil jsem si
> stabilizator LM338K v pouzdre TO-3 (kov), vstup 3-40V, vystup 3-35V, 5A.
> Dokumentace je zde:
> http://www.fulcrum.ru/Documents/CDROMs/NS/pdf/nsc07539.pdf  a dalsi

Podle tehle dokumentace ma ten stabilizator pri odberu 3A na sobe ubytek
cca 2.5 Voltu. Takze v klidu kdyz je na baterce 12V budete mit pri tom
proudu k dispozici nejvys 9.5V

> priklad jsem nasel zde http://www.bebek.fi/LM338k.jpg
>
> Moc z toho nejsem chytry, potrebuju na vstupu moznost 12-20V, na
> vystupu 12V (+1V) a alespon 3A. Uvazuji pouzit ten priklad v druhem
> odkazu a misto potenciometru dam rezistor, jehoz hodnotu zjistim na
> zaklade mereni. Potrebuji, co mozna nejjednodussi zapojeni, ale ne na
> ukor ucinosti. Prosim, pomozte ...

Je to bocnik - na tom promennem resistoru musi byt 1.25V - kdyz je vic
regulator privira a snizuje vystupni napeti a naopak. Cili kdyz bude
ten odpor mezi ADJ a zemi trikrat mensi nez ten odpor mezi vystupem a ADJ
bude na vystupu 4x1.25=6V .

Ve Vasem pripade spis budete potrebovat nejake spec zapojeni s PNP
vykonovym tranzistorem v kladne napajeci vetvi. Tam lze pri proudu 3A
udelat ubytek pod 0.5V .