Vyrezavaci pero do plotru Colograf

hwkonfera hwkonfera
Středa Březen 17 14:32:47 CET 2004

Diky panu Kavanovi za velmi zajimavy nazor ... s dovolenim a schvalne jsem
to nedal Off Topic, bych tu rad vyvolal diskusi (pan Rehak doufam promine)
na tema smyslu studia na VS vs. pripravi VS skutecne absolventa ?
Nejsem absolvent FELu. ale presto je tento pribeh docela vystizny: "Diky"
neodpustitelnemu chovani prof.Cerneho na PrFUK u nehoz jsem si byl udelat
zkousku pro 4. semestru v semestru prvnim a tim jsem ho ubozaka neuveritelne
urazil (do oci mi lhal s vysledky me pisemky, protoze jinak by mne musel dat
za jedna - jenze ja naivka, pan univerzitni profesor: skoro pohadkova
bytost, jsem si to neumel prebrat a tak jsem v soku takrka tranzu (!) vzal
za tri) jsem nesel na katedru organicke chemie, ale mezi vyjimecne mile a
slusne lidi (pan Hanzal by jiste pritakal) na Katedru analyticke chemie.
Nelituji toho. Obe chemie jsem mel rad. Z vetsiny prednasek zakladniho kurzu
(1.-6.sem.) se mi vzdy delalo nevolno, protoze koncepce naseho VS skolstvi
je bohuzel takova, ze se stale nekdo snazi presvedcit myslici bytosti o tom,
co budou v zivote potrebovat - heslo by mohlo znit: vychovavejme stado
nemyslicich tupcu.
To je ZAKLADNI a kardinalni chyba naseho vysokeho skolstvi a podle svych
moznosti proti tomuto systemu bojuji.
Argument protistrany, ktery casto slycham, ze si vetsina absolventu si neumi
jeste vybrat a neni schopna se v oboru orientovat je smesny: kdyby stredni
skoly vytvarely osobnosti a ne sprtajici se ovce (co studentum ale take
zbyva, ze ?) nebyl by zadny problem ... a v soucasnem stavu neni problem
vypsat pater, pro ty, co si vybrat neumi... otazka je ovsem co v tom systemu
ma delat jedinec, ktery ma o svem zajmu jiz jasno.
Paradox je navic ten, ze vetsinou prednasi lide, co o potrebach realne praxe
vedi prdlajs. Jak se rika: kdo neumi, ten uci !

Muj nazor je, ze na VS by melo byt zadano n prednasek a kurzu a kazdy by si
individualne vybral podle moznosti a zajmu, pricemz by zkouskou nebyly
desitky nesmyslnych zkousek, ktere clovek dela jen kvuli nejakemu cislu v
karte zkousejiciho, ale rekneme zaverecna zkouska v rocniku, kde by student
presvedcoval komisi, nikoliv z toho na co se ho nekdo zepta, ale z toho co
se sam naucil. Jedine takto je mozne pestovat schopnost samostatne se
orientovat v reseni problemu a pestovat skutcne odborniky ne matohy co chodi
od zkousky ke zkousce.

Ucim na VS. Muj nazor je nemenny a budu se snazit co mi sily budou stacit
alespon v mem regionu moci :), tj. katedre, tento zpusob realizovat.
Zkostnatelost skolskeho systemu je ale silena.

Kdyz jsem si se svym nejlepsim pritelem pred asi rokem povidal, prisla rec
na smysl tech peti let. Nikdy jsem nechodil na prednasky, ktere me
nezajimaly (vetsina). Vsechny veci, ktere jsem se kdy naucil jsem se naucil
sam. Nepotrebuji nikoho aby mi rikal, co budu nebo nebudu potrebovat. To
vyplyne z praxe. Pro mene je nejdulezitejsi, pestovat v sobe schopnost SE
VZDELAVAT. A to se snazim dneska prenaset na sve studenty.
Jednou v zivote jsem se hluboce ponizil pred lidsky odpornym doc.Eduardem
Vavrincem z MFF UK na Albertove, ktery mel nazor, ze absolvent prumyslovky
nema na VS co delat a rekl mi to do klidne oci. Jinak bych skolu nedodelal.

VS mi dala tyto veci: 1. volny cas, ktery jsem si udelal na samostudium
(NEJCENNEJSI), 2. prodlouzil jsem si svym zpusobem prave mladi, 3. poznal
jsem radu sqelych lidi a ziskal radu pratel, 4. otevrel jsem si oci v
mnozstvi oblasti, ktere jsem mel takrka posveceny ... a jeste by se par
malickosti naslo ...
rozhodne jsem prisel o radu idealu a naivnich predstav - postupne se
vytracely - velmi dobre si na ty okamziky vzpominam ...
Jinak mi VS nedala NIC, alespon z toho co ma byt jejim papirovym smyslem a
za co se tak pysne bili do prsou na te smesne maskarade, tedy promoci,
vsichni moji ... no, radeji nejmenovat. Mozna moje chyba, neumel jsem to
vyuzit. Treba ...
ale vzacne se na techto postrezich s radou mych pratel, mimochodem te
skutecne elity meho rocniku, shoduji, tak se v mem pripade az o takovou
vyjimku asi jednat nebude ...

Protoze mam vychovavat mlade pedagogy a na VS, byt netechnickeho smeru
pusobim, prosim Vas vsechny, kdo mate k problemu co rici - zejmena jak by
jste si, ohlednete-li se zpet, studium a predevsim jeho napln predstavovali
...pokud nechcete na sklo konference, napiste mi soukrome na mail. Moc rad
si Vase nazory prectu. Ten od pana Kavana byl velmi vymluvny a sam mam
nekolik podobnych "znamych" ...
Preji hezky start do noveho tydne, Simon Cihelnik