frekvence PIC

jiri@bezstarosti.cz jiri
Středa Březen 17 14:30:22 CET 2004

Zdravim.

Jen bych si dovolil to trosku rozvinout. Tuto otazku jsem
uz totiz parkrate dostal i soukromne. Experty nicim novym
neoblazim (mozna nastesti :)))) ).

Tedy:

Pokud najdete v PDF napsano "Fully static design", byva
to hned na prvni strance, pak to znamena ze ten chip je
schopen pracovat klidne i s periodou oscilatoru jeden
tik za rok, lepe receno od 0Hz.

Vyrobce take pracovni frekvence uvadi (treba nektere klony
51 behaji az od 3.5MHz atd.) a tak tam treba pise 3.5MHz az 16MHz.
Co se tyce PIC, na konci PDF byvaji velice casto elektricke
parametry, kde se z grafu dokonce dozvite i rozsah napajecich
napeti pro ruzne taktovaci frekvence - take dulezita informace.
Da se vseobecne rici, ze s rostouci frekvenci taktovani je
rozsah mozneho napajeni uzsi.

Co se tyce rychlejsich verzi PIC, tedy 4MHz variantu muzete klidne
20MHz variantou nahradit. Ta 20MHz garantuje, ze do 20MHz pobezi,
kdezto 4MHz varianta to garantuje jen do onech 4MHz - kupodivu :).

Uz jsem take videl v maloobchode i nizsi ceny AT89C51 pro max. 24MHz
nez pro 20MHz a to asi z duvodu, ze autori se snazi (alespon ja ano)
pouzit pokud mozno to nejlacinejsi a lide kteri to jen postavi pak
kupuji onu 20MHz verzi, protoze si nejsou jisti, ze to s 24MHz verzi
pobezi take, takze asi nejakym zajimavym algoritmem se stanou 20MHz
drazsi (mozna je to jeste nejak jinak, moc tem cenam nerozumim).
Nicmene je to jiste duvod ty 24MHz nabrat alespon 2 do zasoby, treba
se jen nekdo seknul a priste budou podstatne drazsi :))).

Jinak bych jeste podotknul, ze verzi Industrial, tedy I/P misto P
u Microchipu lze naprosto normalne pouzit. Ty "I" jsou jen testovany, ze
vydrzi vetsi rozsah provoznich teplot. Tedy kdyz nebude "I" verze o moc
drazsi, klidne brat. Kdybych nevidel I verzi odmitnout na vlastni oci
kvuli "ja nevim", ani by mne nenapadlo, ze to mohu napsat. Kdyz si
nebudete nekdy jisti, verte mi, ze PDF solidniho vyrobce Vam ony
informace poskytne (vetsinou) a neni od veci ani vedet o chybach a cist
i errata od vyrobce. Ze uz jsem videl v PDF i NPN tranzistor nakresleny
jako PNP a dalsi nesmysly sice nepotesi, takze trochu u toho premyslet
neni od veci.

A jeste jedna mala poznaka. Kdyz pujdete nakupovat, podivejte se jeste
pred odchodem, cim se da co nahradit. Napr. prave u PICu existuje spousta
typu a tak kdyz nebude jeden typ, koupim jiny treba s vetsi pameti
programu a pro jeden kousek mne 10Kc navic nerozhodi tak, jako tyden
cekat az budou. Zrovna tak jde nektere veci pro jednochipy lehce preklopit
na jiny typ stejneho vyrobce a tak neni od veci vedet, do ceho vseho jsem
to schopen bez vetsiho usili preklopit a pak se mi stane jen dost malo
pravdepodobne, ze si nekoupim co potrebuji - i kdyz uz jsem taky v GM
havaroval ze nebylo v pozadovanych 15ks nic, kombinaci 2 typu jsem pak
ziskal jen 10ks ...

--
Jiri Bezstarosti