Elektromagnet

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 14:27:31 CET 2004

Libor Kavan wrote:
> potreboval bych poradit jak navrhnout elektomagnet,ze ktereho se vysune
> jadro asi o 1cm a stiskne mi tlacitko.Tlacitko nema velkou ovladaci
> silu,odhaduju tak 300g ze to zmackne. Ale jde o rychlost,takze je to potreba
> radsi predimenzovat.

Nestacil by tedy bezny elektromagnet ze spinace starteru z auta?
Parametry by zhruba odpovidaly, sila bude pri 12V spise vetsi a po
demontazi vicka se spinacimi kontakty uvidis primo tycku, ktera muze
mackat to tlacitko. Ale dej to radeji jeste pres nejakou pruzinu
(treba tu co uz tam je za spinacim mustkem), velka sila spinace by
mohla mit na to tlacitko destrukcni ucinky :).

> Zkousel jsem vytocit kostricku ze silonu,namotat na to
> drat asi 0.3mm a jadro z 8mm hlazenky a sila nic moc :-( Pro napajeni je
> dispozici tvrdy zdroj 12V (akumulator),spinani MOSFET (?). Jde jen o obcasne
> kratne stisknuti... Asi tam taky hraje roli nejaky magneticky obvod,ne?

Jak uz ti poradili jini, uzavri magneticky obvod (vne te civky).
Idealne by tam mela byt jen jedna vzduchova mezera - mezi
pohyblivym jadrem a jeho dosedaci plochou a i ta se da tvarove
upravit (do kuzelu), podle toho jaky by mel byt prubeh sily v
zavislosti na delce zasunuti. Bylo by take dobre mit tu mezeru
zhruba uprostred civky, aby se minimalizovaly rozptylove toky.

--
Regards
           Petr Krc