Tranzistor a pojistka

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 14:37:29 CET 2004

Od: <vicek.radek@ozjc.cpost.cz>
> To ja vim, ale tehle zdroju s takhle udelanou pojistkou putuje mezi lidem
> radioamaterskym hafo a vsichni tvrdi ze jim to funguje. Tak bud kecaj nebo
> jim jeste tahle ochrana nezapla.
>
> Ta TIPka by mela dle DS vydrzet 5ms 15A coz je skoro trikrat tolik nez ta
> pojistka.

V okamziku sepnuti tyristoru zacne prochazet proud, ktery
je limtovan prakticky jen vnitrnim odporem vyhlazovacich
kondenzatoru a spoju, jenz muze dosahovat klidne kA.
Aby tranzistory prezily, je nutno udelat nejake alespon
minimalni omezeni proudu, nebo omezit rychlost jeho narustu.
Omezeni nemusi byt nutne precizni, pro tyhle ucely staci
odpor nekde v bazi tak, aby max proud dosahoval treba
troj az ctyrnasobku jmenoviteho (pri mensim bude pojiska
moc pomala a tranzistory se zatim mohou upect).

> P.S. Je normalni aby tyristor pri sepnuti cvakal? Je to BT152, ktera pri
> sepnuti cca 10A cvakne. Zkousel jsem jinej a dela to taky. :-)

Pri vetsich proudech je to normalni. Necvaka ovsem tyristor,
ale vodice, kterymi proud prochazi. Funguje to tedy i s jinymi
spinacimi prvky (MOSFET, IGBT), ale u tyristoru si toho
clovek snaze vsimne, protoze takove proudy preziji
opakovane:-))

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz