your mail

Petr Simek psimek
Středa Březen 17 14:37:11 CET 2004

On Fri, 12 Jul 2002, David Belohrad wrote:

> Vazeni, mohl by mi prosim nekdo rict nasledujici:
>
> 1) mam trafo, rekneme 30V/120VA jak s oblibou vyrobce udava.
>
> 2) jake je napeti toho trafa naprazdno?, jake je napeti v zatizeni (rekneme

Nelze urcit - mohl by sdelit vyrobce.

> odebiram 4A)? --> jak se da zjistit vystupni odpor?

Zmerenim, nebo zjistenim sily pouziteho dratu, poctu zavitu a stredni
delky zavitu a vypocitat.

> 3) jestlize je udan jmen. vykon 120VA, tak z toho trafa muzu odebrat
> 120/30=4A right? Ale kdyz to trafo temi 4A zatizim, tak vlivem vnitrniho
> odporu trafa to napeti poklesne ne? Co tedy presne znamena tech 120VA?

Ja bych si typnul, ze pri odporove zatezi a odebiranem proudu 4A~ bude na
vystupu prave tech 30V~ , takze naprazdno tam bude vic.

> jedna se mi o to, ze potrebuju navrhnout trafo+jednoduchy usmernovac
> (diody+kondy) tak, aby pri plnem zatizeni (~4.5A) nepokleslo napeti na
> vystupu usmernovace o vic nez cca 1.5V. dalo by se to pomerne jednoduse z
> vnitrniho odporu toho trafa,
> ktery ovsem nevim jak ziskat.

Ani bych nerekl. Pokud potrebujete presne napeti a pokles o max. 1.5V pak
pri 30ti voltech to je 5% . Tolerance napeti v siti od ktereho se to
vsechno odviji je +10%/-15% (nevim jestli tedn neni nizsi ale rozhodne
nebude rozptyl jen 5%).

Pokud Vam nejde ani tak o presne napeti, jen o mensi zavislost na odberu
pak musite snizit odpor sec. vinuti, tedy objednat si ho vinute tlustsim
dratem nez je treba, nebo pouzit trafo na vyssi vykon.

> nejake rady?

Pokud vazne chcete presne 30V(+0V/-1.5V) pak Vam asi nezbude nez udelat
spinany stabilizator. Musite si take uvedomit ze pri pouziti kapacitniho
filtru na vystupu usmernovace, se zmeni zatezovaci charakteristika toho
trafa - pouze ve spicce, zato odber zarizeni + dobijeni kondu, tedy mnohem
vic nez nominalni odber. To zplacati tu charakteristiku ve spicce v
zavislosti na zatizeni.