nerovnomerne zatizeni ATX zdroje

Skopalik Slavomir skopalik
Středa Březen 17 14:36:31 CET 2004

Pod XP to jde take, resp. jiz od 2k, mozna i NT. Postup je nasledujici:

Pripojeni: Zapojit disk (napred napajeni, potom data),
ve spravci zarizeni dejte vyhledat zmeny v hardwaru
a je hotovo.

Odpojeni: Ve spravci zarizeni odebrat dotycny disk, potom vypojit
(napred data, potom napajeni) a nakonec pro jistotu jeste vyhledat
zmeny v HW, aby si to Win uvedomily.

Poznamky (nejen pro Win):
     Nektere zdroje nejsou dostatecne tvrde a muze pri pripojeni napajeni
dojit k zatuhnuti. Pokud mate takovy zdroj a potrebujete casto pripojovat
disky, je nejlepe upravit napajeci kabel tak, ze do serie s obema napetimi
zapojite odrusovaci civku asi 50-100 uH a paralelne blize k disku kondy
2,2 mF pro 12V a 4,7 mF pro 5 V.
     Pokud pripojujete disk ke ksande s jiz bezicim (zejemna systemovym)
diskem, je dobre po zapojeni napajeni vyckat na dokonceni inicializace
a teprve potom zapojit datovou ksandu.
     Pokud pripojite disk tam, kde v dobe bootu BIOSu zadny nebyl,
pobezi s nejvetsi pravdepodobnosti v rezimu MultiWord DMA 2,
tedy prenosova rychlost do 16,7 MB/s. Chcete-li prenaset data rychleji,
je nutno rebootnout (praktictejsi je zahybernovat a zapnout, protoze
zustanou v provozu vsechny programy a okna), nebo pripojit disk misto
jineho, ktery podporuje UDMA, ale pozor na to, kdyz misto noveho
disku pracujiciho v UDMA 6 zapojite nejaky starsi, tak to fungovat
nebude, Win prepnou na PIO a do registru si poznamenaj, ze tenhle
disk ma na veky pracovat v rezimu PIO (prenosova rychlost take
do 16,7 MB/s, jiz ovsem nebyva temer nikdy dosazeno a navic
100 % zatizeni CPU)...
     U nekterych HD v kombinaci s FAT to po pokusu o odebrani
v XP napise, ze je nutno restartovat a disk nezmizi. Pokud jej ovsem
i pres to odpojite a date vyhledat zmeny, vse probehne OK. Tento
problem nenastava ve 2k, ale XP pri odpojeni bez odebrani neprotestuji,
pokud date vcas vyhledat zmeny.
     Nekdy se stava, ze se nekolik minut po odpojeni disku obevi hlaska,
ze se nazdaril zpozdeny zapis. Nastesti se jedna jen o systemove logy
a tedy data nejsou ohrozena.
     K temto ucelum je vhodne pouzivat ksandu s konektory s klicem,
protote obracene pripojeni vede temer jiste k zatuhnuti celeho radice
(prim. i sek. casti naraz) a nasleduje uz pouze bluescreen...

      Prenaseni dat primo z disku na disk se zapojenim bez rebootu je
maximalne prakticke (120 GB disk se vejde do kapsy, 180 CD nikoli)
a vyse popisovane problemy nastavaji jen vyjimecne.
     V mem pocitaci dokonce neni CD-ROM, ani disketovka
a data tedy prenasim jen po siti, nebo vetsi mnozstvi vyhradne tak,
ze nekdo prijde s diskem a tak pocitac pravdepodobne zazil vice disku,
nez celkovy pocet restartu:-))

Pavel Hudecek
http://www.diametral.cz

Od: "Jaroslav Lukesh" <lukesh@k-net.cz>