Zajimave leptadlo

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 14:36:28 CET 2004

>podari i trochu zrychlit. Je to roztok NaCl (kuchynska sul) a CuSO4 .
>5H2O (modra skalice), molarne 1:1 (1 mol soli na 1 mol skalice).
>Vysledek:
>nepodleptava, ale lepta velmi (!!!!!) pomalu (ta deska se leptala asi
>6 hodin).

Ze by oxidace vzdusnym kyslikem?

2Cu + 4NaCl + O2 + 2H20  ->  2CuCl2  + 4NaOH

Zkuste experiment provest budto s vetrakem namirenym na hladinu (coz by melo urychlit proces privodem cerstveho vzduch), nebo naopak v uzavrene lahvi (kyslik se vycerpa a leptani se zastavi).

>Povedlo se mi nastesti najit podobny recept na Internetu,
>kde maji jine pomery a jeste pridavaji NaHSO4 (hydrogensiran sodny).
>Jeste to vyzkousim. Je to neucinne na jine kovy, takze by se mohlo
>leptat mozna i v kovovem hrnci (pokud nebude z medi :-)).

Ze to nebude ucinkovat na jine kovy neni pravdepodobne. Hydrogensiran sodny je laicky receno kyselina sirova v prasku. Zkuste do smesi dat zelezny hrebik, sezere ho to i s hlavickou.

J. Hanzal