slozeni smd pajeci pasty a maly pajeci poloautomat

hwkonfera hwkonfera
Středa Březen 17 14:33:13 CET 2004

> Diky za radu. Kdyby se ale nasel nejaky "dabel" chemik, ktery by mi
poradil
> komponenty na vyrobu, bylo by to proste ...

No tak dabel chemik asi nejsem :), ale poradit mohu:
1. nektere info najdete ve Skerikovi, nevim jestli v tom novem, nemel jsem
ho jeste v ruce ...
2. slozkou musi byt jak veli zdravy selsky rozum vodiva hmota (obvykle
kovovy prach, napr. stribrny - neoxiduje, ma vynikajici vodivost a stribro
lze v koloidnim stavu pripravit velice jednoduse, take ale ruzne formovany
grafit a dnes i organicky polymer) a pojivo, ktere nejlepe v kontaktu se
vzduchem radikalove polymeruje a pravdepodobne take nejake rozpoustedlo,
tedy lepe "rozpoustedlo + suspendovadlo" :) uvedenych slozek ...

Nejrafinovanejsi jsou ale smesi, kde vznika vodivy film az po naneseni laku,
ev. po presne stanovene dobe po pridani druhe komponenty ...

Pokud budete pouzivat grafit, je to docela banalni a bude zrejme zalezet
pouze na ostatnich dvou komponentach jak se to bude zpusobne :) chovat ... a
ted me napada rada smesi, do nichz by jste grafitovy prach mohl namichat :
od vhodne epoxidove pryskyrice az po silikonovy kaucuk - oba materialy maji
vysokou prilnavost ke sklu, cili ani vlastnim ohrevem by se nemela vodiva
vrstva poskodit ...
Jina vec je komercni preparat, kde je vzdy koloidni stribro ... pred
nekolika lety jsem sam experimentoval s koloidni medi, homogenne vylucovane
z acetylacetonatu mednateho nizkovalencnimy komplexy niklu, ale neosvedcilo
se to, protoze med je na rozdil od stribra citlivejsi na oxidaci a muselo by
se to opravdu pripravovat "ten minutes before" :) .. a navic, nedovedu si
predstavit, jak neco podobneho dela nekdo kdo o chemii slysel naposledy na
stredni skole ! Prace pod dusikem nebo jinym inertem atp ... :)) (ne ja jsem
v nem nebyl - pouze reakcni smes :))) )
Pokud budete chtit vyloucit koloidni stribro, je rada postupu lisicich se
predevsim velikosti castic stribra: za velmi vyhodny povazuji postup: sehnat
dusicnan stribrny (Fluka, Merck, Lachema, Safina, lapisove pastylky v
lekarne ...), hydroxidem sodnym ho ve vodnem roztoku prevest na oxid, ten
zfiltrovat a rozlozit hydrazinem nebo hydroxylaminem ci jinym v alkalickem
prostredi ucinym redukovadlem (take peroxidem vodiku, siricitanem atd ...)
na suspenzi elementarniho stribra ... tu zfiltrovat, promyt methanolem nebo
ethanolem (bezvodym !) a suspendovat pod benzenem ... s takovou suspenzi,
ktera se potom suspenduje v nejakem - a to je jiz na budoucim pouziti -
tmelu, bezbarvem laku atd., lze jiz provadet to co chcete ...

Chtel bych ale upozornit, ze nechemicka verejnost si casto mysli, ze chemik
vi co je v tom ci onom pripravku -- OMYL !!!!!!!!! a bylo by to na delsi
vysvetlovani ...
1. to co Vas zajima je oblast tzv. aplikovane chemie a to je neco co nelze
popsat ani chemickymi rovnicemi ani jednoduchymi pravidly - to jsou tisice
hodin prace ruznych skupin vyzkumniku, kteri dospeji empirickymi pokusy k
vysledkum, ktere konci v lepsim pripade patentem, v horsim utajenim slozeni
a pridavanim slozitych balastnich latek do vyrobku, aby zmatly potencialni
prumyslovou spionaz formou chemicke analyzy ...
2. vyrobku je na trhu tolik, ze neni v lidskych silach se vubec ani zajimat
o jednotlive znacky, natoz slozeni :)

Preji hezky den a pridavam jeste jeden prispevek, protoze me tato odpoved
primo vybizi, abych tak ucinil zcela neprodlene :))
Simon Cihelnik