TVicHW32 a Delphi

hwkonfera hwkonfera
Středa Březen 17 14:32:52 CET 2004

> 1.) nedal by se stvo?it sv?tlocitlivy lak, pomoci ktereho by bylo mozno
> vyrabet popis celnich panelu pristroju? Tedy - panel nastrikam barvou
> zvoleneho odstinu, prilozim kryci masku, exponuji, vyvolam a barva zustane
> pouze na zakrytych (odkrytych) mistech. Neco jako chemicky sitotisk. V
> Conradu nabizeji uz ovrstvene Al desky, cena je ovsem skutecne vysoka.
> 2.) neda se nekde koupit svetlocitlivy lak na PCB, ktery by se dal snadno
> nanaset? Zkousel jsem spray z GM (Positiv?), ovsem vysledky me moc
> neuspokojuji a ostatni na tom nejsou o mnoho lepe (viz archiv konference).
> [...]

Tohle jsem si nechal na noc, az pan Rotta usne :)), protoze koncentrace
nesmyslu, ktere tady dneska placam je neuveritelna, stejne jako dech
vyrazejici chemicka forma pana Rotty :)))))) - mel bych zase ostudu :). A
nakonec by mi v BENu vypovedeli smlouvu a knizku by napsal pan Rotta pouze
ze svych postrehu na konferenci :)))))

odp c.1: Dal.
... Jenze ! ...
Vyroba vsech svetlocitlivach laku je zalozena a ted nevim, nekomu jsem to z
pritomnych prostrednictvim VIP :)) jiz popsal, myslim panu Krcovi, na reakci
obycejneho nizkomolekularniho laku typu nejcasteji fenoplastu s fotocitlivym
derivatizacnim cinidlem, ktere se rozklada osvicenim na hydrofilni castice
(tedy takove, ktere maji schopnost se rozpoustet ve vode). Tim vlastne na
osvicenych mistech ziskate polymer rozpustny ve vode. To je princip.
Pripravit polymer vhodneho slozeni neni az tak obtizne a nedavno me svym
dotazem presvedcil pritomny pan Prochaska, ze se mezi Vami najdou i schopni
experimentatori:). Problem jiz je s pripravou fotocitlive reaktivni
komponenty (casto diazoniove soli) a jejich vazebnim spojenim. Ostatni
aditiva laku nejsou jiz tak vyznamna. Podstatou a derivatizovatelnosti
(schopnosti reagovat s tou fotocitlivou komponentou) polymeru jste schopni
modulovat ve velmi sirokem rozsahu vlastnosti vznikleho fotoresistu od laku
pro nastrikani az po opravdovy polymer, ktery je mozno nalisovat (prilepit)
na kuprextit.
Koho to zajima blize, viz napr.:

Chemicka Rocenka 1991-92, str.262-288  (mohu zaslat scanovanou kopii)
Bednar B. a kol.: Litograficke techniky, SNTL, 1988
Bednar B. a kol.: Photoresists, Academia, 1990 (maji ji stale v prodejne na
Vaclavaku)

... pristim prispevkem bude tedy "fotoresistivni technologie" a poprosim
zase Jirku Bezstarosti, zda by to nezkonvertoval na svuj web. V nedeli mu
to, da-li buh, predam, koho to zajima, pristi tyden by to melo vedle
cinovani viset.

No a protoze po me neustale chcete postupy s vejcema a ruznymi dalsimi
potravinami - je videt, ze zijeme v nadbytku :)) - tedy:
je mnoho let znamo, ze chromite a hlinite soli vytvrzuji nektere bilkovinne
a cukerne gely. Na tomto principu fungovaly prvni sitotisky, totiz, ze se
pripravil roztok vajecneho albuminu (napr.), cili bilku, ve vode a pridal se
dvojchroman amonny (Lachema). Po uprave pH se vznikly viskozni roztok
zfiltroval a primo nanasel na sito. Osvicena mista po vytuhnuti ztvrdnou a
nejdou vymit. Cele teto problematice amaterske vyroby takovehoto
fotocitlivych laku, vcetne zpracovani, je venovan clanek v ruskem casopise
Radio (ted ho nemam u ruky ...). Mozna si peclivy ctenar vzpomene :))) (asi
tak 1988 ?)
Takze i s vejci lze delat sofistikovanou chemii :)

Nakonec takove zamysleni ... nenapada me, proc se tyto latky nazyvaji
"photoresists", kdyz to s odporem nema nic spolecneho a naopak by se mely
jmenovat "photoresins", protoze jsou odvozeny od pryskyric (resin). ???

odp.2:
Dal.
tech fotocitlivych laku a emulzi, ktere lze nanaset je na trhu mraky,
pouzivaji se na sitotiskove technologie. Hledejte timto smerem. Ale ceny
jsou dosti nadsazene. (sta az tisice Kc/litr)
Lisi se minimalni dobou ucinne expozice a vlnovou delkou osvetlovaciho
zareni.

Problem je v tom, ze je treba jako profesionalove, nanaset sprejem na
odstredivce. Ten postup je strasne stary a jiz v Amaterskem Radiu A/2, 58
(1979) (!!!!) je popsana odstredivka na nanaseni laku vyrobena z gramofonu
:))
no schvalne se podivejte ... tak zajistite sqelou homogenitu nastrikanych
vrstev.

Preji hezky den, Simon Cihelnik