Odleptani nerezu

hwkonfera hwkonfera
Středa Březen 17 14:32:50 CET 2004

> To pujde blbe. V horke koncentrovane kyseline sirove se pohybuji
> ubytky tak kolem 10 g / m2 / den, v dusicne jeste mene. Nerez je holt
> nerez. Co takhle zkusit elektrochemicke rozpousteni?
> Ales Prochaska

Jste velmi dobre chemicky informovany :)))
Koncentrovana kyselina sirova bohuzel rozpousti pouze ty kovy, jejjichz
vznikle sirany se v ni rozpousteji - a to neni pripad zeleza, protoze FeSO4
vznikne v mikrometrove vrstve na povrchu ocelovych a nebo nerezovych
materialu a tim brani dalsimu rozpousteni. Je to velmi logicke. Dusicna zase
tvori oxidy (Fe2O3 a jine), ktere se v koncentrovane take za chladu
nerozpousti kdovijak dobre a tak je take ocel pasivovana. Zni to mozna
silene, ale pro vysoce koncentrovanou (98-100%ni) HNO3 je dokonce ocel
jednim z nejlepsich obalovych hmot !

Vynikajici rozpousteci vlastnosti vuci vsem druhum slitin zeleza maji smesi
kyseliny chlorovodikove s oxidacnimi cinidly. Klidne se nestitte pouzit
pridavek kyseliny dusicne, po mirnem zahrati je to fofr :)

Ja jsem si pred casem delal sqelou didaktickou pomucku, zcela neporuseny
krystalovy oscilator v kovovem pouzdre s rozteci DIL14. Po odleptani vrsku
pouzdra - mimochodem zajimaveho slozeni, povrch nerez, pod tim obycejny
zelezny plech a pod tim opet nerezova slitina - cili sandwich, ve smesi HNO3
a HCl jsem rozpustil zelezny plech v HCl a ziskal tenonky obal z filmu
posledni vnitrni vrstvy nerezove slitiny, ktera jde odloupnout doslova
nehtem ... vnitrek je potom zcela neposkozeny. Leptani vnitrni zelezne
vrstvy v HCl trva trochu dele - vynikajici je hodit pouzdro na magnetickou
michacku, protoze samo pouzdro je magneticke a tak zajistuje michani roztoku
a tim hladke rozpousteni :) (trochu dele znamena pri pokojove teplote asi
tak den).
Koho to zajima jak je to vevnitr usporadano, at to zkusi je to velmi nazorna
metoda jak sofistikovane leptat. Pouze poznamenavam, ze cele to leptat ve
smesi HCl a HNO3 nedestruktivne nelze, protoze "diky" nerovnomernosti
leptani by smes zrejme vnikla dovnitr a znicila kovove naparene vrstvy a
hlinikove ci jine (?) kontakty ...
Preji hezky den, Simon Cihelnik

rozpouzdrovani je vubec hezka vec :)
zajemcum pripominam, ze vysel ve ST 2/88, str. 53-55 prehledny clanek o
metodach rozpouzdrovani epoxidovych pouzder IO od ing.Preise. Komu je
casopis nedostupny a zajima ho to, mohu scan na pozadani zaslat.