Spekoly - pro prazske - Off topic co je Spekol

hwkonfera hwkonfera
Středa Březen 17 14:32:49 CET 2004

> Budeme u nas na katedre vyhazovat Spekoly. Kdyby mel nekdo zajem, muze se
> zastavit. Optika je standardne velmi dobra (Zeiss), chtelo by pouze
predelat
> elektroniku, pokud ovsem nevyhovuje analogovy merak :)
> Preji hezky den: Simon Cihelnik

Abych to nemusel jednotlive vysvetlovat, s dovolenim OT:

Spekol = Spektrofotometr z produkce Carl Zeiss NDR. Umoznuje nastavit ve
viditelne
oblasti, pro mereni ve ktere je urcen, presne (+-asi 2nm) vlnovou delku
zareni dostatecne intenzity (zdroj: halogenova vybojka; na konci
fotonasobic). Jeho absorbci v zabarvenem roztoku potom merite.
Slouzi tedy k mereni "intenzity" zabarveni roztoku a jinych pro svetlo
transparentnich materialu. Take se meri zakaly, opalescence, fluorescence
... mereni roztoku se provadi ve sklenenych nebo kremennych (pro UV oblast)
kyvetach
(nadobky tvaru kvadru o objemu zde asi 2 cm3).
Pro amaterskeho kutila to muze byt zajimave i z hlediska moznosti prace s
optickymi vlakny (nastavec lze velmi snadno udelat) ...
Nejcennejsi je jiste monochromator (predpokladam, ze nemusim vysvetlovat),
elektronika je za krale klacka - 70. leta :)
Hezky den, Simon Cihelnik
je mi to lito jen tak vyhodit, proto se ptam ...
pokud Vas to zajima, podivejte se po netu: keyword: "spectrophotometer",
podobna zarizeni a principy tam jiste uvidite ...