Nadobka na tesnici tmel?

Jiri Polasek j.polasek
Středa Březen 17 14:36:14 CET 2004


> Predem pisu, ze nejsem zkusenejsi, ale zkusim to :).

To ani ja. Ale daji-li se postrehy i od jinych, neni boha, aby to nechodilo.

> Je jasne, ze je potreba mit zdroj vhodny k ucelu
> ke kteremu je urcen, tedy tlumivka a kodan na vstup zdroje
> neni na skodu. Dioda, ac by se na vstupu zdala jako
> ochranna proti prepolovani ma take dobrou funkci v tom,
> ze nedovoli zbytku auta Vam ukrast energii z kodanu
> na vstupu, kdyz se treba startuje - ten kodan radeji vetsi.

Jedine poznamka, ze samozdrejme schotky.

> Pouziti spinaneho zdroje napr. MC33063A (33 = industry,
> 34 = komercni) bych videl jako velice vyhodne, uz jen
> z hlediska ucinnosti a tedy i zahrivani. Navic se snizi
> proud z baterie, tedy spotreba je mensi a nevytlucete tak
> rychle aku - energie se u pulsniho zdroje proste vyzari
> teplem jen co nezbytne musi :).
> Pokud pak mate vetsi naroky na "hladkost" vystupniho napeti,
> da se pouzit jeste dalsi LC clanek navic na vystup pulsniho
> zdroje, nebo vyrabet napr. 6V ze 24V spinanym zdrojem a
> ze 6V na 3.3V uz linearne - vhodne treba i v pripade, ze mate
> napajeni 2 (jako ja posledne - 5V a 3V).
> Jen pozor na pulsni zdroj, umi i neprijemne piskat, kdyz
> se to neudela zrovna moc dobre :).

Jedine pokud to nemusi pracovat i pri "stojicim" aute. Ona vlastni spotreba
MC33063 je ekvivalentni jiz zminovane 78L05 (az ~4mA).

> Sice se toho dost o ruseni v aute namluvi, ale namontoval
> jsem kdysi barbarsky do jednoho stareho auta (ani bych to asi
> nemel psat, ale nebyla to profi vec) obycejny 78L05,
> ktery zivil AT89C2051 jako zabezpeceni. Bylo to ze 12V aku
> z auta. Je tam roky a jeste se neprojevilo, ze by se spletl :).
> Zadna tlumivka, dioda a kodany na vstupu 100u elyt a 100n v keramice
> - zadne zazraky. Vysledek pracuje roky a co by kdo chtel za cenu
> soucastek ze :))) ? Jen bych tam uz dnes dal jiste PIC, nebo vypinal
> CPU bez podnetu ci cokoli jineho, protoze spoteba by byla jiste
> nizsi nez jsem to takhle splacnul - ono se to nezda, ale kdyz
> auto nekdy par mesicu stoji a ma to fungovat porad, kazdy mA dobry.

Takto funguji i profi firmy. Jeden priklad za vse. Zrovna nedavno jsem si
montoval univerzalni central od Jablotronu. Jako vzdy me povaze vlastni,
prvni krok je to rozsroubovat a kouknout. A co jsem nevidel. Pro napajeni
pouzili klasickou 78L05-ku! No comment. Orientacne jsem zmeril spotrebu v
klidu a vysledek: papirove to melo zrat max. 8mA, ve skutecnosti ~10mA.
Skoda ze jsem se nepodival podrobneji na zapojeni, ale ve vzteku jsem to
sesrouboval a strcil do palubky. Jen si matne vzpominam, ze jsem tam zcela
urcite nevidel zadny transil, tlumivku, varistor. Pokud se budu nekdy vrtat
v palubce, jeste to jednou rozsroubuji (a asi i "opravim").


> Reset u CPU udelejte poradne a je-li to alespon trochu mozne,
> watchdog a brown-out detektor na reset neuskodi.

Plny souhlas. <NoFlame>  Zlata PICka ze to ma v sobe. </NoFlame>

>chtel bych poprosit zkusenejsi cleny konferky o konzultaci na jake problemy
>se pripravit pri napajeni microcontroleru z elektriky v aute (12V ne 24V) a
>pripadne, jak je resit. V soucasne dobe napajim na stole 12V ze zdroje a
>uvnitr je stabilizator LE33CZ pro 3.3V logiku a 78L05 pro 5V logiku.

Pamatovat, ze stabiliky LExx maji Vi= max 20V.
Jsem vcelku paranoik, takze nasleduje maximalisticka varianta. Dle vlastniho
rozumu vypustte co chcete. Filtracni tlumivka, ochranny odpor pro nadproud,
varistor s Uvar ~18V, bipolarni transil  ~17V, schotky dioda proti
prepolovani, velky filtracni kond, a sestava stabiliku.
Kdyz to je do vlasniho auta a neridi to zrovna brzdy, tak se nic nedeje. Ale
pro komercni vyrobu to chce preci jenom 'bomben fast'.

Jiri Polasek





Další informace o konferenci Hw-list