Napajeni uC z autoelektriky

tsvach tsvach
Středa Březen 17 14:36:13 CET 2004


No a co chcete delat? Od toho se odviji mnohe. Notebook bych
trebe z palubni site napajel velmi opatrne.

> > Je jasne, ze je potreba mit zdroj vhodny k ucelu
> > ke kteremu je urcen, tedy tlumivka a kodan na vstup zdroje
> > neni na skodu. Dioda, ac by se na vstupu zdala jako
> > ochranna proti prepolovani ma take dobrou funkci v tom,
> > ze nedovoli zbytku auta Vam ukrast energii z kodanu
> > na vstupu, kdyz se treba startuje - ten kodan radeji vetsi.
>
> Jedine poznamka, ze samozdrejme schotky.
>

Jsou integrovane zdroje 5V pro automotive, u Siemens rada TLE ....,
pak je Motorola a Empos ( nebo Epmos) vetsinou kombinovane
s K busem, nekdy CAN busem. Najedte v internatu
na vyrobce a u nej hledejte heslo automotive. U Motoroly se vypise cely
sortiment.

Zdroje lze signalem z procesoru vypnou ( Enable vstup), pak je odber radove
mikromapery. Maji impulsni odolnoat proti rusivym napetim na palubni siti.
Budi se ( probudi se) prichodem signalu na K bus nebo nabehem napajeni.

Dioda v serii staci i obycejna, ukradne-li zbytek auta energii, je to jedno,
protoze se system musi po poklesu napeti opet nastartovat. Stejne
podle odberu dosahnete maximalne normalnim blokovanim casu tak radove
desitek
milisekund. Kondezator pret i za oddelovaci diodou, paralelne keramika,
kvuli odruseni,
minmalni napeti 50V.

Sleep mod u stabilisatoru neni potreba pokud se napaji z KLEMY RADIO ( spina
se s klickem)


> > Pouziti spinaneho zdroje napr. MC33063A (33 = industry,
> > 34 = komercni) bych videl jako velice vyhodne, uz jen
> > z hlediska ucinnosti a tedy i zahrivani. Navic se snizi
> > proud z baterie, tedy spotreba je mensi a nevytlucete tak
> > rychle aku - energie se u pulsniho zdroje proste vyzari
> > teplem jen co nezbytne musi :).
> > Pokud pak mate vetsi naroky na "hladkost" vystupniho napeti,
> > da se pouzit jeste dalsi LC clanek navic na vystup pulsniho
> > zdroje, nebo vyrabet napr. 6V ze 24V spinanym zdrojem a
> > ze 6V na 3.3V uz linearne - vhodne treba i v pripade, ze mate
> > napajeni 2 (jako ja posledne - 5V a 3V).
> > Jen pozor na pulsni zdroj, umi i neprijemne piskat, kdyz
> > se to neudela zrovna moc dobre :).
*** To je skoro vystaba noveho Temelina.
>

Pulsni zdoj je pro male odbery zbytecny. Vetsinou se napaji jen procesor a
porty jsou napajeny primo z 12V s ovladanim 5V ( u automotive IC).
Celkovy odber ze stabillisatoru je pak do 100mA.


> Jedine pokud to nemusi pracovat i pri "stojicim" aute. Ona vlastni
spotreba
> MC33063 je ekvivalentni jiz zminovane 78L05 (az ~4mA).
>
> > Sice se toho dost o ruseni v aute namluvi, ale namontoval
> > jsem kdysi barbarsky do jednoho stareho auta (ani bych to asi
> > nemel psat, ale nebyla to profi vec) obycejny 78L05,
> > ktery zivil AT89C2051 jako zabezpeceni. Bylo to ze 12V aku
> > z auta. Je tam roky a jeste se neprojevilo, ze by se spletl :).

Ono se jedna o nova auta. Ve starych nejsou vykonne motory, a dalsi
rusice jako treba vybojkove svetlomety, ktere produkuji
az 100V pulsy - norma pro ne pozaduje odolnost az 150V podle vyrobce.
Vypnuti alternatoru je take pekna pecka.
Tlumivka je v aute pro zlost. Je draha a tezka. Spatne odolava vibracim.
Neni li nezbytne, nepouzivat.

> > Zadna tlumivka, dioda a kodany na vstupu 100u elyt a 100n v keramice
> > - zadne zazraky. Vysledek pracuje roky a co by kdo chtel za cenu
> > soucastek ze :))) ? Jen bych tam uz dnes dal jiste PIC, nebo vypinal
> > CPU bez podnetu ci cokoli jineho, protoze spoteba by byla jiste
> > nizsi nez jsem to takhle splacnul - ono se to nezda, ale kdyz
> > auto nekdy par mesicu stoji a ma to fungovat porad, kazdy mA dobry.
>
> Takto funguji i profi firmy. Jeden priklad za vse. Zrovna nedavno jsem si
> montoval univerzalni central od Jablotronu. Jako vzdy me povaze vlastni,
> prvni krok je to rozsroubovat a kouknout. A co jsem nevidel. Pro napajeni
> pouzili klasickou 78L05-ku! No comment.

Tak to tedy neni soucasny profi navrh. A 8 mA odberu v klidu je sakra moc.

Orientacne jsem zmeril spotrebu v
> klidu a vysledek: papirove to melo zrat max. 8mA, ve skutecnosti ~10mA.
> Skoda ze jsem se nepodival podrobneji na zapojeni, ale ve vzteku jsem to
> sesrouboval a strcil do palubky. Jen si matne vzpominam, ze jsem tam zcela
> urcite nevidel zadny transil, tlumivku, varistor. Pokud se budu nekdy
vrtat
> v palubce, jeste to jednou rozsroubuji (a asi i "opravim").
>
>
> > Reset u CPU udelejte poradne a je-li to alespon trochu mozne,
> > watchdog a brown-out detektor na reset neuskodi.

Externi Watch-Dog se pridava kvli tomu, ze kdyz klekne krystal procesoru,
nekdo dalsi musi ten stav jeste resetovat.

>
> Plny souhlas. <NoFlame>  Zlata PICka ze to ma v sobe. </NoFlame>
>
> >chtel bych poprosit zkusenejsi cleny konferky o konzultaci na jake
problemy
> >se pripravit pri napajeni microcontroleru z elektriky v aute (12V ne 24V)
a
> >pripadne, jak je resit. V soucasne dobe napajim na stole 12V ze zdroje a
> >uvnitr je stabilizator LE33CZ pro 3.3V logiku a 78L05 pro 5V logiku.

Trivoltove logice se vyhnete. Pouzivai se jen procesory pro 5V se schopnosti
pracovat az do 3V ci  2,5V (NEC) kvuli poklesu napajeciho napeti 12V a
udrzeni
dat pri pklesu napajeni.


> Pamatovat, ze stabiliky LExx maji Vi= max 20V.
> Jsem vcelku paranoik, takze nasleduje maximalisticka varianta. Dle
vlastniho
> rozumu vypustte co chcete. Filtracni tlumivka, ochranny odpor pro
nadproud,
> varistor s Uvar ~18V, bipolarni transil  ~17V, schotky dioda proti
> prepolovani, velky filtracni kond, a sestava stabiliku.

Tohle vsechno zastane automotive stabilisator ( napr. TLE....)
standardni 7805 neni automotive obvod.

> Kdyz to je do vlasniho auta a neridi to zrovna brzdy, tak se nic nedeje.
Ale
> pro komercni vyrobu to chce preci jenom 'bomben fast'.

No az zustanete ve dve rano stat s atuem kvuli tomu, ze o nic neslo, tak
uvidite ze i u kravin jde o dost.

Ne bomben fest, ale rozumny vyber soucastek a zapojeni. A verte, ze
automotive elektronika jsou jednoducha az idiotska zapojeni jednocipu. Ale
odolnost
proti ruseni !!!
>
> Jiri Polasek
>
>





Další informace o konferenci Hw-list